Samråd om elevflytt
Sätt elevernas perspektiv i fokus.Det är bedömningen i den rådgivningsrapport som tagits fram angående placering av årskurs sex vid Östra eller Västra skolan.
Under tisdagen presenterades rapporten, som gjorts av Lars-Börje Sehlberg från Öhrlings på uppdrag av skolchef Bert-Olov Ström, vid barn- och utbildningsnämndens sammanträde.
Sammanfattningen är att de flesta elever, samtliga rektorer och lärare på Östra tycker att årskurs sex placering vid Östra är mest fördelaktig. De intervjuade lärarna på Västra är lite tveksamma men de positiva effekterna överväger.
Tveksamma föräldrar
Mest tveksamma är föräldrar som vill att deras barn ska gå årskurs sex på Västra.
Slutsatsen är att nämnden ska utgå från elevernas perspektiv med hänsyn till lärande och social utveckling. Lärare och rektorers samsyn om att årskurs sex ska slussas till Östra uppges som viktiga aspekter liksom att föra dialog med oroliga föräldrar samt mellan lärare vid de båda skolorna.
- Vi ska kalla till möte och gå igenom rapporten med berörda pedagoger och alla intresserade föräldrar, skolchef Bert-Olov Ström.
Fördelar
Tillfrågade är grundskolans rektorer och pedagoger, ett urval elever i årskurserna tre till nio samt föräldrar till skolbarn.
Fördelar med Östra, som nämns av 14 elever i åk 7-9, är att det är bättre lärare med större ämneskompetens, mer flexibelt lärande och ett större eget ansvar där man får välja om man vill vara inne eller ute under rasterna, till skillnad mot Västra.
30 elever från årskurs tre till sex har besvarat enkäten.Bland annat ser 28 av dem fram emot att börja på Östra men 18 av 30 känner sig tryggare att få gå årskurs sex på Västra skolan. Detsamma uppger 26 av 31 föräldrar där 24 personer känner oro inför att deras barn ska börja vid Östra.
Rektorerna anser bland annat att eleverna mår väl av att komma till ny miljö som har ett fostrande perspektiv av äldre elever på ett positivt sätt samt att det blir en mjukare övergång till årskurs sju.
Stort steg
Lärare och pedagoger är eniga om att för vissa elever är steget till Östra för stort men anser att de kan ge stöd och hjälp till behövande.
I rapporten uppges också att lärare och pedagoger har en viss samsyn om både fördelar och nackdelar.
Nackdelarna nämns dock inte i rapporten från Öhrlings. Eller är det inte värre än att lärarna anser dialogen mellan Östra och Västra vara obefintlig? Hur frågorna har utformats framkommer inte.
finns bild på skolchef B-O Ström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!