Samiska turismen utvecklas i Jokkmokk

Projektet Hållbart världsarv handlar om den samiska turismutvecklingen i Laponia.
Om att ta tillvara kulturen samtidigt som naturen värnas.
Det ger klirr i kassan till lokala företagare.
Och en oförglömlig upplevelse till turisterna.
Det berättade projektledaren Eva Gunnare i Àjttes hörsal under söndagen.

JOKKMOKK2005-06-20 06:30
Eva Gunnare är projektledare för den samiska turismutvecklingen i Laponia. Det är ett så kallat Mål 1 projekt, genom EU, som startade år 2003. Syftet är att skapa olika förutsättningar för en lönsam och hållbar turism i området. Inte minst handlar det också om att sprida kunskap och förståelse om samer, om naturen och om livet i stort i världsarvet Laponia.<br>&nbsp;? Besökarna får en helt annan bild av området och en djupare upplevelse. Det är stor skillnad att vistas i Laponia med någon som kan historien, jämfört med att man traskar omkring på egen hand, säger Eva Gunnare.<br>Lokala företagare anlitas<br>Som exempel nämner hon vandringar i fjällen med klövjade renar, besök i ett sameviste eller vad det nu kan vara. Poängen är att lokala företagare anlitas. Och tjänar pengar. Det gynnar inte bara entreprenörerna utan också turisterna som får en oförglömlig upplevelse av sin Laponiavistelse.<br>&nbsp;? De får en helt annan bild av området och blir mer rädda om det, säger Eva Gunnare.<br>Projektet ska medverka till att turismen ger minsta möjliga slitage på naturen och höja skyddsvärdet. Dessutom hålls utbildningar för Laponiaguider. Kunskap ska spridas även till de som tar emot besökare. Under fyra veckor får man en grund för att kunna ta hand om turister i området. Dock krävs att man har lokala kunskaper sedan tidigare och gärna någon erfarenhet av turism.<br>Stöttar samer<br>Projektet arbetar även med att stötta företag och samebyar som satsar på hållbar turism och planerar inför framtida förutsättningar. De vänder sig till alla som direkt eller indirekt kommer i kontakt med Laponiabesökare, föreningar, servicenäring, samebymedlemmar, lokalbefolkning och turismföretagare med flera. De förmedlar också kontakter däremellan för att få en bättre samverkan som gynnar alla.<br>Enligt Eva Gunnare är den nya flugan bland turister att lära sig något nytt under semestern. En stark målgrupp är åldersgrupperna över 55 år. De har gott om både tid och pengar.<br>&nbsp;? Vi vet att de har stort intrese av området och av produkter härifrån. Allt behöver inte passa för den stora massan. De som inte orkar gå ansträngande turer kan bo i de bekväma fjällanläggningarna som finns. Det finns något för alla.<br>Föll för Kvickjokk<br>Eva Gunnare kom hit för första gången för 20 år sedan. Till Kvikkjokk närmare bestämt.<br>&nbsp;? Jag föll som en fura. Och Jokkmokk är en centralort för natur och kultur vilket gör det roligt att jobba här.<br>Projektet fortgår till slutet av detta år. Nu satsas mest tid och kraft på att marknadsföra Laponia internationellt och att knyta kontakter med researrangörer. Självklart fortsätter man med rådgivning till turistentreprenörer och försök att få mer samverkan. Projektkoordinator är Jan Johansson. För turismutvecklingsdelen ansvarar Karin Larsson. Projektet finansieras av Jokkmokk och Gällivare kommun, Landstinget och turistdelegationen.<br><br><br>agneta.nyberg@kuriren.com<br>0970/102 81
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om