Röd matta för självbetjäning
Trots att röda mattan var utlagd, uteblev premiär-rusningen till nyöppnandet av systembutiken i Jokkmokk.Service är nyckelordet i satsningen på de nya självbetjäningsbutikerna.Drygt hälften av landets butiker är nu självbetjänande.
Tilldragelsen såg inte ut att locka kunder i några större skaror. Personalen tycker dock att förändringen blivit till det bättre på alla sätt.
- Självbetjäningssystemet är ett lyft för vår service till kunderna. Någon kund kan komma att ha svårt att hitta till en början, men då finns ju personalen till på ett annat sätt än bakom disk, säger butikschefen Stefan Rautavuoma.
I Norrbotten finns femton systembolagsbutiker. Om två veckor kommer tio att ha självbetjäning, då Pajala och Övertorneå också blivit självbetjänande.
- Det är vår målsättning att alla butiker i landet skall bli självbetjänande på sikt. Vi har den uppfattningen att kunderna föredrar det. Ända- målet med förändringen är inte ökad försäljning, utan bättre kundservice, säger presschefen Björn Rydberg.
Efter en stunds väntan fick Kuriren några kundkommentarer.
- Det nya systemet verkar bra, men butiken har ju krympt. Jag undrar om sortimentet också har krympt, funderar Tommy Sundgren.
Ann-Katrin Stokke är också nöjd med självbetjäningen, men gör en lite reservation:
- Jag hittade då bra där inne - kanske för bra, för jag har med mig hem mer än tänkt. Det är trevligt att få plocka själv, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!