Jokkmokk Iron Mines har anlitat Jokkmokks lastbilscentral som totalentreprenör för provbrytningen. Totalt ska man borra och spränga i sex olika provgropar inom området.
Malmen ska sedan transporteras till Finland där den ska krossas och malas.
Efter att ha körts i ett anrikningsverk får man slutligen fram järnhalten i produkten.
Kontakta polisen
– Det är egentligen ett litet jobb som ska göras nu. Det ska markröjas, tas bort mindre buskar och några träd, förklarar Fred Boman, vd för Jokkmokk Iron Mines, som själv befann sig i Västerbotten under måndagen.
Han säger sig inte ha hört om några protester ute i skogarna runt Kallak.
– Man behöver inte gilla allt. Men vi har alla tillstånd som behövs och håller oss inom lagens ramar, så jag har svårt att förstå att man inte kan acceptera det. Försöker folk hindra oss i vårt arbete får vi kontakta polisen, säger Fred Boman.
Han är fortsatt optimistisk till projektet och ser ingen koppling mellan deras projekt och krisen för Northland.
– Vi har ordning på grejerna. Det sista man ska göra är att låna pengar till att starta en gruva. Pengarna måste komma in som aktiekapital och det kommer vi få in, lovar han.
Inget lastbilsrally
Den andra skillnaden enligt honom är logistiken. Något lastbilsrally från Jokkmokk vill han inte ha.
– Inlandsbanan måste rustas upp så att den klarar 30 ton på sträckan mellan Jokkmokk och Gällivare. Vi har varit i kontakt med Trafikverket och har fått positiva signaler. För transporterna måste gå på järnväg, förklarar Fred Boman, som tror att gruvan kan öppnas under 2018 eller 2019 och skapa positiva effekter för Jokkmokk.
Provbrytningen klar i juli
I slutet av juli ska provbrytningarna i Kallak vara klara. Totalt handlar det om 400 ton malm, eller 12–15 lastbilslass, som analyseras närmare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!