Piloterna bryter mot förbudet

Flygflottiljen F 21 har polisanmälts. Under torsdagen gjordes inte mindre än fyra flygningar rakt över renhagen i Nausta - trots att området är bullerskyddat inom en radie av fem kilometer och störning ska undvikas.Trots att piloterna känner till detta hände samma sak under övningen i april med skadade renar som följd. Renägarna har fått nog.

förlorat kalvar. Flera kalvar har gått förlorade då vajorna kastat dessa efter bullerstörningar från militärflygplan som susat över renhagen i låg höjd, trots bullerskyddsområde.

förlorat kalvar. Flera kalvar har gått förlorade då vajorna kastat dessa efter bullerstörningar från militärflygplan som susat över renhagen i låg höjd, trots bullerskyddsområde.

Foto:

JOKKMOKK2007-05-28 01:10

Varför piloterna har flygit över det bullerskyddade området inom Nausta vid fem tillfällen under våren är svårt att förklara. Inom loppet av tio minuter passerade militärflygplan över de inhägnade renarna, några mil utanför Jokkmokk, vid fyra tillfällen.

- Vi undviker bullerkänsliga områden i möjligaste mån. Piloterna har koordinaterna för området som de går igenom före flygning. Att flyga över samma område flera gånger kan hända men är ovanligt. Det kan ske av misstag. Det går ju rätt fort, ett dagligpass går mellan 700 och 900 kilometer i timmen. Nausta tillhör dessutom ett skjutområde, de skulle vara där, säger Patrik Haraldsson, flygsäkerhetsofficer vid F 21.

Skjutövningarna över Nausta avblåstes genast under torsdagen sedan renägare i Tuorpon sameby kontaktat flygledartornet i Vidsel samt flygflottiljen
F 21 som hade övning.

Samma dag polisanmäldes
F 21 av renägarna.

- Det blir kaos och panik i hagen. Det blir skador då de trängs för att det inte finns någon flyktväg. Några vajor har kastat sin kalv av stress, en fann vi död med små klövar som stack ut. Det tar tid innan alla sår och infektioner upptäcks. Skattepengarna kan gå till något bättre än piloter som inte kan kartan, säger Anne Pavval i Tuorpon sameby.

Sedan förra överflygningen har veterinär fått tillkallas för att se över sår efter tramp- och hornskador samt medicinera. Vissa djur har avlivats då de inte gått att rädda. Kraftigt buller skrämmer upp djuren som hägnats in för utfodring över vintern.

Bullerskyddet som utfärdats innebär att ingen flygning ska ske inom en radie av fem kilometer från renhagen samt en kilometer upp i luften.

- Uppskattningsvis flög de här över på cirka 100 meters höjd och gjorde några svängar. Det var bara tur att vi inte hunnit mata renarna som då hade trängts vid matkrubborna. Vi hör när de skjuter från planen men det är inget som stör. Från F 21 har man sagt att överflygningen kan bero på radioskugga. Det är löljiga ursäkter. Det handlar inte om pengar. Vi vill ha kvar våra renar. Nu har vi kämpat hela vintern med utfodring och fått se kalvarna födas här i hagen, det är en belöning, ett kvitto på att det har gått vägen, säger Nils-Petter Pavval, samebyns ordförande.

Förtroendet för F 21:s navigering är lika med noll. Enligt Anne Pavval har kapten Roger Öhman uppgett att det varit en oerfaren pilot bakom spakarna.

- En sån där pilot kan vara farlig för egen del, konstaterar Per-Israel Pavval.

-Jag vill inte kommentera om det var en oerfaren pilot. Överflygningen hände förra veckan, jag har för lite information. Ärendet handläggs nu och går till juridiska avdelningen vid högkvarteret, säger Patrik Haraldsson, F 21.

F 21 står för veterinärkostnaderna som orsakats från överflygningen i april, i samband med JAS-kraschen i Vidsel. För övriga skador får renägarna söka ersättning.

( obs, ta bilder i följande ordning: 17, 12, 4, 5, finns fler i bildkorgen om utrymme finns)

skickar även en privat bild på skadad ren, tagen av Anne Pavval, heter ren -skadad som kan illustrera problemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!