Piloter med känsla för vågad start och landning

Att flyga är att leva. Åtminstone för somliga.  För att sväva i luften och kunna landa på länets sjöar lite här och var betyder frihet. Under helgen träffades Norrbottens sjöflygare för första gången då fly-in hölls i Årrenjarka där 20-tals flygplan guppade i vågorna.

Foto:

JOKKMOKK2007-07-11 01:45
Luften i Årrenjarka, cirka två mil söder om Kvikkjokk, surrade av sjöflyplan som anlände under fredagen. För första gången hölls ett så kallat fly-in i Norrbotten vilket är vanligt söderut. Privatflygarna landade i sjön Saggat längs Lilla lule älv och 20-talet flygplan ankrades fast.- Vi tyckte det skulle vara trevligt att träffa andra sjöflygare i Norrbotten och annonserade i en flygtidning. Vi hade tänkt göra en gemensam flygning över Rapadalen och landa vid deltat men det gick inte, det har blåst ostlig vind. Det är roligt att träffa likasinnade, vi har umgåtts, ätit och pratat om flygsäkerhet, säger Kenneth Fagerström från Bredåker som bistått initiativtagaren Björnström från Kiruna.Grånande skara
Ända fram till söndag fanns olika flygplan till beskådan: Eurocub, Cessna, Ranse supersix och Supercub bland annat. En Kitfox från Sörmland hade längst flygtid med sex timmar till Årrenjarka plus mellanlandning för tankning. Äldste deltagaren var 75-årige Sten Lindgren från Tärnaby.- Vi sjöflygare börjar bli en grånande skara, från 45 år och uppåt. I början tycker nog alla som börjar att det är spännande och lite häftigt att flyga. De riktiga entusiasterna har köpt egna plan. Men det har blivit dyrare, ett vanligt certifikat kostar kring 100.000 kronor. Därför har det blivit vanligare med ultralätta sjöflygplan där certifikatet kostar kring 25.000 kronor och man får göra underhållet själv, säger Kenneth Fagerström.Normalklassade flygplan kräver årlig service av flygtekniker.24 plan i länet
Enligt Kenneth Fagerström finns bara 24 sjöflygplan i hela Norrbotten vilket han förvånas över. - Det är en frihet att flyga, och ett perfekt transportmedel med många möjligheter. Jag tar flyget för att plocka hjortron, fiska och hälsa på bekanta. Det är inte så dyrt som många tror, då man väl kommit igång, säger Fagerström som vanligtvis parkerar sitt flygplan i sjön nedanför bostaden i Bredåker.Söndagens storm medförde väntan på avfärd. Först efter lunch kunde det första planet lyfta.-Kommer man väl upp i luften går det bra, säger Fagerström.Ostliga vindar och vita gäss på sjön avskräckte inte sjöflygarna som tänker göra årets fly-in till en tradition med träffar varje år, vid samma tidpunkt, på samma plats.Bensin, mat och boende samt fjällvärlden med dess sjöar är allt en flygare behöver.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!