Oro över dyr fastighetsförvaltning

Budgetresultatet efter årets första fyra månader ser bra ut.- Ekonomin känns positiv. Vi får mer skatteintäkter och mer statsbidrag än beräknat. Det är bara fastighetsförvaltningen som är knepig. Om inget görs kan kostnaderna skena iväg, säger ekonomichef Anders Nygårds.

l Anders Nygårds

l Anders Nygårds

Foto:

JOKKMOKK2007-05-23 01:12
Kommunens ekonomichef har sammanställt årets räkenskaper som ser lovande ut hittills. Invånarantalet har dessutom ökat med sex personer.

- Överlag ser budgeten bra ut. Vi kommer att klara merparten av de finansiella målen även om de planerade investeringarna uppgår till mer än beräknat. Enstaka mål kanske inte kan uppfyllas. Å andra sidan tror jag inte alla investeringar hinner genomföras i år, säger Anders Nygårds.

8,6 miljoner kronor, som skulle investerats i fjol men inte hanns med, har flyttats till årets budget istället.

Fastighetsförvaltningen, med kommunens samtliga byggnader förutom Jokkmokkshus fastigheter, är det stora orosmomentet vad gäller ekonomin. Nygårds bedömer att underskottet kommer att uppgå till cirka 1,5 miljoner kronor, om inte mer.

- Det är problematiskt. Underskottet är en lång följetong som pågått i flera år. Nu blir vi dessutom utan personal som kan jobba med de här frågorna då fastighetsingenjören har valt att sluta i juni. Om inget drastiskt görs kan kostnaderna skena iväg till flera miljoner kronor, säger Anders Nygårds.

Han menar att organisationen av kommunens fastighetsfrågor måste förändras.

Kommunens största kostnadsposter, socialnämnden samt barn- och utbildningsnämnden följer budget liksom övriga nämnder. Att barn- och utbildningsnämnden fick ökade kostnader om drygt 600.000 kronor var inget som budgeterats då det var okänt att Sameskolstyrelsen glömt att indexuppräkna skolpengen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!