Noll postkoll blev dyrt paket

Den trasiga skidskon blev en dyr historia för norrmännen som gör en 500 mil lång tur i fjällvärlden. Paketet med den nya pjäxan som beställdes fastnade i tullen, skickades sedan till Saltoluokta i stället för till Kvikkjokks fjällstation - som inte finns enligt Postens kundtjänst.

SKOLÖSA. De två norska turisterna fick vänta lite väl länge på att posten skulle skicka deras skopaket till rätt fjällstation. Eftersom Kvikkjokks fjällstation inte finns enligt Posten.

SKOLÖSA. De två norska turisterna fick vänta lite väl länge på att posten skulle skicka deras skopaket till rätt fjällstation. Eftersom Kvikkjokks fjällstation inte finns enligt Posten.

Foto:

JOKKMOKK2008-04-19 06:00
- Vi har väntat här i flera dagar. Nu har vi lejt en skoteråkare att hämta pakken från Salto, säger Olav Nygard.En trasig skidsko ställde till det för de norska skidåkarna som är på en riktig långtur om 500 mil, från Kirkenes i Norge via Finland till Ammarnäs och åter till Norge. Olav Nygard och Björn Evensen startade den 9 mars. Någon mil innan de kom fram till Saltoluokta gick det hål i den nyinköpta pjäxan. Via telefon beställdes en ny skidsko från butiken i Norge som skulle skicka den till Saltoluokta fjällstation. - Vi väntade i Salto i tre dygn men paketet kom aldrig dit. Vi begärde att få paketet skickat till Kvikkjokk i stället, packade om och åkte hit. Nu har vi varit här sedan måndag och väntat på paketet som skickades för snart två veckor sedan, säger Olav Nygard.Tullbesvär
Pjäxan hade fastnat i tullen och kom på vift. Ett märkligt telefonsamtal kom till Leif Öhman vid Kvikkjokks fjällstation under måndag morgon.- Tullen i Bromma ville ha tullavgift och moms för att skicka hit ett paket men vi visste inget och kunde inte betala 4.500 kronor för att få hit en sko. Under eftermiddagen dök killarna upp. Sedan dess har de väntat. Det är så sanslöst alltihop, säger Leif Öhman.Skidåkarna kontaktade firman i Norge som betalade kostnaden och upplyste tullen om att inte returnera leveransen.Fel fjällstation
I går ringde personal från Saltoluokta fjällstation. Ett paket som adresserats till Kvikkjokk hade kommit dit. - Postens kundtjänst säger att paketet inte är i Salto utan i Kiruna och att det inte finns någon fjällstation i Kvikkjokk, därför kan det inte sändas hit. Men vi är ju här, säger Olav Nygard som fick lösa postleveransen själv.I går hyrde de en skoter, köpte bensin och lejde en förare som gav sig av de 16 milen tur och retur mellan Saltoluokta och Kvikkjokk fjällstation för att hämta paketet. En oväntad kostnad på 3.000 kronor och flera dagars tärande på matransonen är inget som posten vill bekosta, trots försök.Pjäxan framme
I går eftermiddag kom pjäxan tillrätta. I dag åker sällskapet vidare, besvikna på den svenska posthanteringen.- Vi är lite chockade att det tar sådan lång tid. Vi ska försöka få ersättning av posten då vi kommer hem. Och så ska jag ta en bild på Kvikkjokks fjällstation och lägga upp en hemsida av platser som inte finns. Det här är en fin plats, säger Olav Nygard.- Vi brukar få leveranser av bussgods, bekräftar Leif Öhman. Enligt uppgift kunde pjäxans väg spåras till Kiruna och Gällivare samt ett besök i Luleå. Hur det gick till då paketet som adresserats till Kvikkjokk hamnade i Saltoluokta är okänt. Tydligen även för posten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!