Mögel i bränsletanken stoppade hemtjänsten

Alger och vatten i bensinmackens dieseltank har vållat bilförare många bekymmer innan orsaken upptäcktes. Hemtjänstens nya bilar har krånglat från första början.Medicinkur kan behövas.

Larmet kom från kunder. Tekniker upptäckte alger som trängt in i dieseltanken då kopplingen på toppen av cisternen inte hållit tätt i den vattendränkta marken. Skadan är nu reparerad.

Larmet kom från kunder. Tekniker upptäckte alger som trängt in i dieseltanken då kopplingen på toppen av cisternen inte hållit tätt i den vattendränkta marken. Skadan är nu reparerad.

Foto:

Jokkmokk2011-10-01 06:00

De första nya leasingbilarna inom kommunens hemtjänst kom i vår. Suzuki verkade vara ett dåligt val med ständigt lysande varningslampor. Sedan sommaren har de 20 bilarna fått köras till reparation titt som tätt då hastigheten stundtals inte nått över 20 kilometer i timmen. Ibland har motorn inte startat, ibland har bilen stannat under körning.

- Det har varit ett irritationsmoment som tagit mycket arbetstid, säger områdeschef Åsa Nilsson.

Trasig koppling
För två veckor sedan upptäcktes orsaken - läckage i dieseltanken vid OK.

- Folk kom och sade att deras bilar stannade. En sticka i tanken visade vatten. Kopplingen till den ena dieseltanken var trasig, troligen av tjälbrytning, och marken är vattenfylld efter allt regn. Ett 20-tal bilister har hört av sig hittills, det droppar in fler hela tiden, säger Fredrik Bergqvist, OK Jokkmokk.

Enligt honom utlöses larm om det är 100 liter vatten i tanken, nu var det 60 liter. Under måndagen lagades den läckande tanken.

Bakteriedödande bilmedicin
Hur många som drabbats är oklart än. Bara i augusti månad har 107.000 liter diesel tankats vid OK i Jokkmokk, enligt Sven Hellrönn, försäljningschef vid OK Norrbotten.

- Olyckliga omständigheter har gjort att det bildats alger i drivmedlet. Det blir som ett slime, då larmar inte systemet. Det har smådroppat någon centimeter per dygn, först i söndags kom larmet om vatten, säger han som inte vet när algerna fick fäste.

Den aktuella dieseln innehåller fem procent rapsolja som i kontakt med vatten och luft kan utveckla bakterier. Det kan täppa igen bränslefiltret. Men bakteriedödande medicin för smittade bilar finns. Det uppger Anders Sallkvist, vd vid Oljesäljarna i Luleå:

- Man tillsätter en baktericid, på båtsidan har man alltid gjort det, säger han.

Kommunens biluthyrare Samelandsresor och bilverkstäderna har sedan juli haft fullt upp med att tömma och rengöra tankar samt skaffa nya bilar, bland annat. Arbetet fortgår.

Bara Suzuki
- Vi trodde det var fel på bilarna och har diskuterat med Suzuki och bilkompaniet sen början av augusti tills jag insåg att inget hände med övriga fordon som tankades på annat ställe, säger Roger Rimpi, Samelandsresor.

OK är beredd att stå för kostnaderna som den läckande dieseltanken medfört vilket kommunen, en av de större kunderna, ska räkna ihop.

- Absolut. Vi har begärt att vårt försäkringsbolag, Trygg Hansa, ska hålla ärendet öppet en längre tid. Det är många kunder som tankat, alla har inte fått problem. I slutänden är det försäkringsbolaget som avgör men om de inte kommer överens får vi se vad vi kan göra, säger Sven Hellrönn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!