Laponia visade sin vackra sida

Stressade européer ska lockas till Laponia. På tisdagen var det marknadsföring på hög norrbottnisk nivå.
Franska och engelska tur­operatörer fanns på plats i Ajahuset vid Ájtte Museum i Jokkmokk där lokala turistföretagare visade vad de har att erbjuda.
Projektet World heritage Laponia har bjudit in de utländska besökarna som under eftermiddagen fick se äkta vildmark då det var dags för en visningsresa i fjällvärlden.

JOKKMOKK2006-06-22 06:00
- Vi är intresserade av att sälja resor till Sverige. I dag har vi turer till Finland och Island men Laponia lockar framförallt med en storslagna naturen. Här finns fiske, många aktiviteter och stora vandringsmöjligheter. Den franska befolkningen tycker om att vandra och värdesätter den ödsliga vildmarken. Många är väldigt stressade och behöver komma till ett sådant här ställe, sade Vanessa Carpentier från Nouvelle Frontiéres i Frankrike, ett av de större företagen inom så kallad out-door turism i Europa.
De franska och engelska rese­säljarna fick rotera mellan de olika borden där lokala företagare placerat sig, laddade med bilder och information för att på bästa sätt presentera sitt utbud. 20 minuter gavs till varje turoperatör, för att hinna träffa alla åtta.

Olika paket
- Vi pratar som bara den, sade Helena Länta från C/ O Sapmi som tillsammans med Katarina Kuhmunen, Sami Homestay, hade två olika resepaket att locka med.
Fler samiska företag var Vägvisaren, Viri sami rajd och Sami safaris. Jokkmokksguiderna, Outdoor Lapland, och Arctic light safari visade sina aktivitetserbjudanden. Lokala säljbolag på plats var Destination Laponia, Samelandsresor och Position Jokkmokk 67 grader Nord.
- Vi presenterar våra olika erbjudanden men framförallt så lyssnar vi för att höra vad de vill ha, sade Anders Kärrstedt, Destination Laponia.
Projektet World Heritage Laponia är initiativtagare till träffen och visningsresan som ska leda till nya kontakter och fler besökare.
- Vi har fokus på hållbar turism och ska inte göra Laponia till någon massproduktion. Vi vill locka locka folk till området men i mindre grupper. Här får de knyta kontakter och tur­operatörerna får själva se området så de vet vad de säljer. Det är bra att de får se vilka avstånd som finns och viktigt att visa de olika besöksalternativen som går att kombinera ihop som man vill, sade Tatiana Rynbäck, marknadsförare i projektet.
Efter besök i kyrkbyn i Gammelstad och en polcirkel­ceremoni utanför Jokkmokk hann turoperatörerna också till Storforsen under ankomstdagen måndag. I går eftermiddag bar det av till Stora Sjöfallet innan avfärd till Saltoluokta fjällstation där man också övernattat. Idag får gästerna en glimt av Laponia från helikopern som tar dem till Nikkaluokta innan resan avslutas i Jukkasjärvi senare i dag.
- Det här är ett långsiktigt projekt som tar tid att utveckla. Det gäller att alla förstår att turismen är viktig i området för att stärka utvecklingen. Alla kontakter måste fungera, sade projektledare Jan Johansson.
World Heritage Laponia som pågått i tre år är inne i slutfasen. Fram till vårens slutdatum är det nu marknadsföring som gäller för de projektanställda Eva Gunnare, Jan Johansson, Tatiana Rynbäck och Titti Bergman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om