Laponia marknadsförs utomlands

Laponia ska marknadsföras internationellt.
Laponiaprojektet har låtit ta fram ett bildspel med tillhörande världsarvsfakta på engelska, tyska, italienska och franska.

JOKKMOKK2006-03-29 06:30
Den nya perioden för Laponiaprojektet fokuserar på marknadsföring. I går träffades flera av de entreprenörer från Jokkmokk och Gällivare som bedriver eller ska bedriva verksamhet i världsarvet. Vid träffen fick de ta del av projektets senaste marknadsföringssatsning ? en DVD med dels ett tre minuter långt bildspel och fakta om Laponia.<br>&nbsp;? Det är en ordlös film med ljud och bilder som ska förmedla känslor både om naturen och det samiska, säger Eva Gunnare som bland annat är webbredaktör på Laponiaprojektet.<br>Aptitretare<br>Stillbilder ? det är alltså ingen film, utan ett bildspel ? med blommor ur fjällfloran, storslagna vyer, renar och hundspann med mera presenteras till ljud av bland annat jojk.<br>&nbsp;? Det här är en aptitretare som ska väcka lusten att besöka Laponiaområdet, säger projektledaren Jan Johansson.<br>&nbsp;? På DVD:n finns också fakta. Vi berättar till exempel att Laponia är unikt. Att det är en kulturmark med vildmarkskänsla och ett av fyra världsarv som har en urbefolkning. Vi vill också koppla området till hela året och berätta om de åtta olika årstiderna kopplade till renskötseln, säger Eva Gunnare.<br>DVD:n är något som entreprenörerna inom besöksnäringen ska kunna använda också i marknadsföringen av sina egna företag. Den version som visades i går är något av en prototyp och än saknas den tyska versionen.<br>&nbsp;? Ja, alltså det är som en vacker bildbok ? men får det verkligen folk att komma hit? undrar bland annat Helena Länta som driver företaget C/O Sápmi.<br>Suger tag i folk<br>Någon tyckte dock att det var hemmablint sagt.<br>&nbsp;? Vi har sett med bildspelet vi har haft med oss ut tidigare, att sådana här bilder verkligen suger tag i människor. Det här är tänkt för en internationell marknad med ett överbefolkat Europa, säger Eva Gunnare.<br>Fyra personer arbetar i Laponiaprojektet. Förutom Eva Gunnare och Jan Johansson också Titti Bergman, som ansvarar för marknadsföring lokalt, regionalt och nationellt, och Tatiana Rynbäck som håller i den internationella marknadsföringen.<br>&nbsp;? Mitt jobb är att få de exportmogna företagen i Laponia att sälja sina ekoturistiska outdoorprodukter på den internationella marknaden. Laponiaprojektet hjälper till genom att till exempel delfinansiera workshops och besök på mässor i utlandet, säger Tatiana Rynbäck.<br><br>asa.lindstrand@kuriren.com<br>0971/554 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om