– Alla förbindelser som försvinner är negativt. Det är bland annat skolskjutsarna till Kåbdalis som berörs. Vi har planerat in ett möte med länstrafiken för att försöka hitta en så bra lösning som möjligt, säger Bernhardsson.
Nuvarande upphandling går ut i juni 2020 och linjen upphandlas inte därefter.
Frågan lyftes som ett extra ärende av Miljöpartiets gruppledare Henrik Blind vid kommunstyrelsens möte i måndags. Beslutet har till stor del flugit under radarn i Jokkmokks kommunhus.
Mötesprotokollen visar sig att Robert Bernhardsson inte varit närvarande vid direktionen, Regionala kollektivtrafikmyndighetens beslutande organ, sedan februari 2017. Direktionen har fyra möten per år.
– Jag har inte varit på alla möten, det stämmer, säger Bernhardsson.
Är du självkritisk till det i det här läget?– Självklart är det bra att gå på mötena om man har möjlighet.
Du har inte haft någon ersättare heller?– Nej, vi hade inte valt någon ersättare.
Henrik Blind är kritisk.
– Om man som kommunalråd är utsedd att representera kommunen i forum för viktiga frågor, exempelvis kommunikationer, så är det allvarligt om man väljer att prioritera bort möten. Det känns inte bra.
Blind anser att busslinjen är mycket viktig för Jokkmokks utveckling.
– Är det någonting vi hör från besöksnäringen så är det att kommunikationerna är en flaskhals. Ju fler alternativ som finns, desto bättre. Sedan är det negativt för förbindelsen till Kåbdalis och byarna längs vägen. Det handlar om skolskjutsar men också om möjligheten att arbetspendla och att välja klimatsmart alternativ, säger Henrik Blind.
Läs mer: Här är länstrafikens sorgebarn
Helena Persson, trafikchef vid länstrafiken, bekräftar att linjen försvinner i mitten av 2020.
– Region Norrbotten har beslut att vi ska titta på alla linjer med under 20 procents täckningsgrad. Vi ser att resandet är lågt efter den här linjen, i snitt sex personer per dag.
Helena Persson fortsätter:
– När det gäller trafiken mellan Piteå och Älvsbyn har vi redan många turer där. Däremot är det skolelever som åker mellan Jokkmokk och Kåbdalis. Där tittar vi på en lösning, eventuellt med en lokal linje.
Jokkmokksborna mister förbindelsen till Älvsbyn och tåget?– Jo men i regel åker de nog till Murjek. Där har vi en linje som är anpassad till tågtiderna.
Länstrafiken lägger ned ytterligare två linjer: linje 24 mellan Arvidsjaur och Malå, samt linje 25 mellan Arvidsjaur och Sorsele.