Kvikkjokksvägen måste lagas

Jokkmokks kommun vill ha en rejäl renovering av Kvikk­jokksvägen.
Vägverket har dock inga planer för vägen förrän 2009.
Genom att bjuda verket, länsstyrelsen och Vattenfall på en resa längs vägen hoppas kommunen på en snabbare höjning av standarden.

JOKKMOKK2006-05-04 06:00
En före detta politiker från Jokkmokk uttryckte en gång Kvikkjokksvägens behov av standardhöjning något drastiskt. Han menade att en resa längs vägen kunde fungera som metod för fosterfördrivning. Den delegation som i går gjorde resan Jokkmokk-Kvikkjokk tur och retur uttalar sig inte fullt så dramatiskt, men konstaterar att vägen är i behov av åtgärder. I Vägverkets planer är Kvikkjokksvägen dock inbokad först 2009 - ett datum som kommunen önskar tidigare­lägga med tanke på satsningen på världsarvet Laponia.
- Entreprenörer längs vägen behöver en ordentlig väg både för besökarna men också för transporter av varor och material, konstaterar Ingrid Inga, utredningssekreterare på Jokkmokks kommun.
Resans lunchpaus var förlagd till Årrenjarka fjällby där ägaren Lars Lindqvist bekräftar just detta.
- Det spelar ingen roll hur fina anläggningar vi än har, om det inte finns bra vägar så att både folk och varor kan komma hit, säger han.
Länsrådet Håkan Spett är sammankallande i den grupp för samverkan kring Laponia som landshövdningen har tillsatt. Han menar att dagens turister förväntar sig hög standard och god service rakt igenom.
- För att turistnäringen ska kunna utvecklas och få till större anläggningar behövs också en bra väg, säger han.

Kör med dispens
Bussarna i linjetrafik kör i dag på Kvikkjokksvägen med dispens. Likadant är det med tankbilarna som levererar bensin till Årrenjarka, som är enda stället där det går att tanka mellan Kvikkjokk och Jokkmokk. Det är, säger Peder Henriksson på Vägverket, egentligen två olika problem med vägen.
- Det ena är det nedsatta axeltrycket och det andra är ojämnheterna, säger han.
Vägbyggen är kostsamma historier. Den fem mil långa sträckan som ska byggas om på Vägen västerut kostar enligt Peder Henriksson omkring 70 miljoner kronor. Han menar att det i viss mån är det fokus som riktats mot Laponia som har gjort att jobbet där har kommit igång.
- Ett sätt att finansiera vägbyggen kan vara att kommunen förskotterar pengarna till Vägverket och får igen dem sedan, berättar Bo-Erik Ekblom, kommunikationsdirektör på läns­styrelsen.

Hjälp utifrån
Jokkmokks kommunalråd Sixten Eriksson konstaterar dock att kommunen knappast har de ekonomiska musklerna för att ligga ute med stora pengar.
- I så fall måste vi vända oss till någon för att få hjälp, säger han och menar att Vattenfall aldrig har varit svåra att tala med.
Henrik Grönlund, Vattenfall, menar att det ligger i företagets intresse att ha en bra väg längs Lilla lule älv, eftersom personalen kör mycket där.
Enligt Peder Henriksson kommer en gestaltningsplan för Kvikkjokksvägen troligen att påbörjas till hösten. Sedan går arbetet vidare med en mer detaljerad plan.
- Man måste vara medveten om att sånt här tar sin tid - det handlar inte bara om att det ska finnas pengar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om