Kritik mot nytt system

Karl-Erik Brösth, närpolischef i Jokkmokk, är kritisk mot polisens nya system för anmälningsupptagning. Han menar att personalens arbetsbelastning blir för stor.
? Det kan bli så att fler anmälningar avskrivs, säger han.

JOKKMOKK2004-08-14 06:30
Polisens kontaktcenter, PKC, infördes i april i år. Norrbotten är ett av de första länen som är med i systemet. För närvarande är nio län landet anslutna till PKC. Dessa nio hjälps åt vid anmälningsupptagning under vardagar efter kontorstid och under helgerna. Norrbotten samarbetar närmast med polismyndigheten i Örebro. Om någon i Norrbotten ringer och vill anmäla ett brott kan samtalet kopplas dit. Anmälningar från andra delar av landet kan på samma sätt tas upp i Norrbotten.<br>Karl-Erik Brösth menar att systemet medför en stressig arbetssituation för den personal som ska sitta och ta upp anmälningar. Enligt honom finns en risk att anmälningarna inte skrivs ned nog detaljerat för att personalen helt enkelt inte hinner göra det. Det kan då bli svårare för polisen att utreda brott.<br> ? Jag vet att personalen mår dåligt av det här, kanske inte så att de blir sjuka.<br>Minskat förtroende<br>Den som tar emot anmälningar sitter vid en dataskärm och ser då hur många samtal som väntar i telefonkö. När väntetiden överskrider fem minuter ändrar markeringarna på skärmen färg till rött. Det innebär ett stort stressmoment, menar Karl-Erik Brösth.<br> ? Det största problemet är att polisen i Norrbotten tagit på sig en uppgift som vi inte har resurser till. Personalen måste få en chans att vila.<br>I Jokkmokk är det en person som arbetar med anmälningsupptagningen.<br>Eftersom anmälningar från övriga Sverige kan hamna i Jokkmokk och tvärtom kan det bli missförstånd om på vilken ort brottet begåtts. Det kan försvåra polisens arbete, anser Karl-Erik Brösth.<br> ? Det kan till exempel bli svårt med stavningen av de samiska ortsnamnen här.<br> En annan negativ effekt som han ser det, är att allmänhetens förtroende för polisen kan komma att minska.<br> ? Om någon ringer från Kalmar och hamnar i Jokkmokk lägger de ju på luren.<br>Han tar som exempel när någon vill tipsa polisen om en misstänkt rattfyllerist. När man ringer polisen kommer en automatisk förfrågan om man vill anmäla ett brott. Om tipsaren väljer det alternativet riskerar personen att hamna i telefonkö och när någon svarar kan det vara i andra ändan av landet. Det kan då bli svårt för polisen att hinna ingripa.<br>Extra stressigt i sommar<br>Situationen under sommaren har varit extra stressig. Då har en person från Jokkmokk och en person från Gällivare haft hand om anmälningsuptagningen i distriktet Norra Lappland. Karl-Erik Brösth anser att det behövs minst en anställd till. I Jokkmokk blev personalen dessutom tvungen att ändra sin semester, som redan var planerad. Detta på grund av det skulle passa in med anmälningsupptagningen.<br> ? Det här systemet ligger i tiden. Men man ska inte ta på sig uppgifter för ett visst personalantal och sedan försöka klara det med mindre personal.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om