Kalix Tele 24 firar tio år

Kalix Tele 24 firar tio år i Jokkmokk. Efter ett par år när koncernen minskade antalet anställda, ser det åter ljust ut.
? Det är rekryteringar på gång, säger produktionschefen Dan Westring.

JOKKMOKK2005-09-16 06:30
I går var det öppet hus på Kalix Tele 24 i Jokkmokk. Och på lördag samlas anställda från hela koncernen till fest. Alltihop för att fira företagets tioårsjubileum. Ett företag som idag, enligt produktionschefen Dan Westring och platschefen i Jokkmokk, Ing-Mari Grahn, är stabilt.<br>&nbsp;? Nu känns det bra. Sedan Kuriren var här på femårsjubiléet har vi ju blivit färre, men nu går det uppåt igen, säger Ing-Mari Grahn.<br>Stora kunder<br>Dan Westring säger att Kalix Tele 24 är ledande i Norden i sin bransch, det vill säga call center-branschen. I dag finns avdelningar i Kalix, Haparanda, Gällivare, Jokkmokk, Stockholm och norska Lange-sund. Det var när företaget miste två stora kunder ? SAS och Glocal net ? som koncernen tvingades säga upp 56 personer. Av dem dock bara en i Jokkmokk. Men nu ser det alltså ljusare ut. Inte minst för Jokkmokks del.<br>&nbsp;? Vi har investerat i en ny plattform ? en teknisk lösning ? som gör att det i fortsättningen går att ta emot alla typer av samtal även här. Tidigare har Jokkmokk inte kunnat ta hand om de kunder som är lite mer komplexa, berättar Dan Westring.<br>Han konstaterar också att Jokkmokksfilialen är en väldigt lönsam del av koncernen.<br>Agerar kundtjänst<br>Till Tele 24:s stora kunder i dag hör till exempel Sida, som har lagt hela sin växel på företaget. För Hemglass får telefonisterna dessutom agera kundtjänst.<br>&nbsp;? Det kan komma frågor som vilken tid glassbilen är på en viss adress, berättar Ing-Mari Grahn.<br>Hon berättar också att Tele 24 fick hjälpa UD att ta emot namn på saknade under tsunamikatastrofen.<br>&nbsp;? En fördel med att vara ett medelstort företag är att det går snabbt att anpassa sig. Och den gången fixade vi det på bara några timmar, säger hon.<br>Framgångssagan bekräftas av att Kalix Tele 24 har vunnit SM-guld i telefoni två gånger, 2000 och 2003. Utan att förvarna ringer tävlingsarrangörerna upp och kollar till exempel snabbhet och bemötande. En av dem som arbetar på Tele 24 i Jokkmokk har varit med från starten. Det är den nu föräldralediga Margareta Gellerstedt. När en av hennes kollegor, Johan Jönsson, får frågan vad som gör en god telefonist, svarar han:<br>&nbsp;? Man måste vara snabbtänkt. Och sedan skadar det aldrig att ha lite humor.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om