I veckan lanserade Jokkmokks kommun pr-tricket "Real reality goggles" – de "unika" glasögonen som visar verkligheten som den är.
Läs mer: De lanserar "RR-brillor" – på riktigt
– En ”snackis” på orten redan, kul att medierna uppmärksammar det. Vi kommer fortsätta med kampanjen på Facebook också, säger kommunikatören David Björkén.
Men nu visar det sig att idén inte är deras egen – utan Naturskyddsföreningens.
I november förra året, i samband med att virtuella glasögon blev ”Årets julklapp”, kom nämligen föreningen med konceptet "Natural reality" (se Youtube-klippet ovan) och i den tillhörande filmen kan tittarna se hur vilsna storstadsbor använder just "låtsasglasögon" för att få uppleva den vackra naturen på riktigt.
David Björkén medger att Jokkmokks marknadsföringsansvariga har sneglat mycket på Naturskyddsföreningens kampanj.
– Vi har inspirerats av dem men vi ville ta det ett steg längre genom att tillverka riktiga glasögon också. Vi gav det en egen tvist.
Kan du ändå hålla med om att koncepten är väldigt snarlika?– Absolut. Alltid en hårfin linje inom reklam och marknadsföring, när man inspireras av andra. Men jag tycker inte att vi har gjort något övertramp, säger David Björkén.
Andreas Drufva, Naturskyddsföreningens marknadschef, roas lätt av Jokkmokks pr-kupp.
– Den verkar synnerligen inspirerad av oss. Men vi värnar om naturen och om fler aktörer bejakar detta, så bjussar vi på det.
Inget upphovsrättsligt intrång?– Nja. Rent allmänt har vi inte ensamrätt på kärleken till naturen.
Således ingen process mot Jokkmokks kommun?– Det har jag väldigt svårt att se. Däremot skulle jag gärna prata med dem. Jokkmokks kommun får gärna höra av sig, säger Andreas Drufva, Naturskyddsföreningen.