Jokkmokk utan strategi för turismen

Enligt branschorganisationen FörTur saknar varannan kommun i landet strategi för turismutveckling.
En av de kommunerna är Jokkmokk.
Utvecklingschef Elisabeth Hammarberg ställer sig dock frågande till uppgiften.
? Men visst finns det mycket att göra, säger hon.

JOKKMOKK2006-01-07 06:30
Föreningen Turism i Sverige, FörTur, har gjort en undersökning som visar att 52 procent av landets kommuner har en turismstrategi, medan 41 procent inte har det. <br>Det är kommunerna själva som har svarat på frågorna i undersökningen och sju procent har svarat att de inte vet.<br>En av de kommuner som uppges sakna turismstrategi är Jokkmokk. Att en kommun gör det är enligt FörTurs VD Eva Hedenström allvarligt.<br>&nbsp;? En satsning på turism är en avgörande faktor för tillväxt och sysselsättning inom en kommun. Det är anmärkningsvärt att hälften av alla kommuner, däribland Jokkmokk, inte har en tanke på hur de ska utveckla turismnäringen, säger hon i ett pressmeddelande.<br>Måste tydliggöra<br>Hedenström menar vidare att ett kommunalt engagemang i turismfrågorna är en grundläggande förutsättning för att den lokala turismnäringen ska kunna utvecklas.<br>Jokkmokks utvecklingschef Elisabeth Hammarberg blir lite förvånad över FörTurs uppgifter och funderar på vem som kan ha besvarat frågorna i undersökningen. Jokkmokk var en av många kommuner i länet som deltog i den så kallade kraftprocessen under 2004 och som resulterade i en strategisk plan för 2004 till 2006.<br>&nbsp;? Och dessutom har vi med besöksnäringen i det lokala tillväxtprogrammet, så jag tycker nog att vi har en strategi för turismutveckling, säger hon.<br>Resultatet av kraftprocessen var bland annat att tydliggöra drivkrafterna i och målsättningen med turismen. Också en läges- och framtidsanalys gjordes.<br>Mer marknadsföring<br>&nbsp;? Det handlar till exempel om vad vi vill vara och inte. Vi vill till exempel inte vara en ort för storskalig charterturism, utan vill satsa mer på innehåll, med kultur och kunskap. Det handlar också om vilka länder vi ska rikta oss mot och vad som ska marknadsföras i olika länder, säger Elisabeth Hammarberg.<br>Hon konstaterar dock att det finns mer att göra för att dra upp strategier och utveckla turismen i kommunen.<br>&nbsp;? Vi behöver marknadsföra oss mer. Och vi behöver fler företag som säljer paketresor och såna som erbjuder upplevelser. Något vi också måste jobba med från kommunens sida är att få till bra kommunikationer, så att till exempel anslutningar till tåg och flyg fungerar.<br>Generellt är Hammarberg dock positiv till turistnäringens utveckling i kommunen.<br>&nbsp;? Jag tycker definitivt att den är på gång.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om