Jokkmokk är att räkna med

En ny undersökning visar att barn som gått förskola blir bättre i matte.
Jokkmokk hör till de flitigaste förskoleanvändarna i hela Sverige.
? Barnen stimuleras och spelar mycket spel, säger Pia Mattson vid Klippans fritis.

JOKKMOKK2005-08-13 06:30
Procentuellt sett ligger Jokkmokk nästan i topp vad det gäller att placera sina barn i förskoleverksamhet. Danderyd ligger på 86 procent följt av Jokkmokk och Trosa som når 85 procent. En undersökning som gjorts av Lärarförbundet visar att barn som gått i förskola visade bättre resultat i matte. <br>Under besöket vid Klippans fritis i Jokkmokk under fredagen pågår monopolspel. Hanna Tunér, åtta år, är bankir. Pia Mattson, vikarierande fritidspedagog, får kämpa hårt i försök att vinna.<br>&nbsp;? Jag kan räkna till mer än 100. Det är kul att räkna då man får använda fingrarna i plus och minus, säger Hanna Tunér.<br>?Tycker det är roligt?<br>Pia Mattson, som tidigare arbetat med mindre förskolebarn, tror att en anledning till bättre mattekunskaper inom förskolan kan vara just spelen.<br>&nbsp;? I dag har jag fått spela hela dagen. Det finns massor av spel och barnen tycker att det är roligt, säger Pia Mattson.<br>En hylla är packad med spel. Ändå är det bara en bråkdel av hela samlingen. Några barn sitter samlade framför datorn och spelar.<br>&nbsp;? Jag tror att rörelse, att barnen får röra på sig mycket som vi jobbar med, också bidrar till att barnen blir bättre i matte, säger Bettan Tjikkom, vikarierande fritidspedagog.<br>Och är det inte spel inne vid borden så är det spel ute. Brännboll, kubb och utebandy bland annat.<br>&nbsp;? Tjuv och polis är roligast att spela. Man är en tjuv som snor pengar från banken som man sedan räknar ihop. Och polisen jagar en, säger Felix Lindkvist, nio år.<br>Redan vid lägre åldersgrupper ingår räkning på ett naturligt vis. Vid Kattens förskola får barnen vara med och duka, räkna frukt och räkna varandra vid samlingarna bland annat.<br>Får mer stimulans<br>&nbsp;? Vi försöker få med matte på olika sätt. Barnen blir väldigt intresserade när vi håller på och tycker det är roligt att räkna när de är i fyra- till femårsåldern, säger Ann-Mari Lundberg, förskollärare.<br>Även där finns spel för de mindre, memory exempelvis. Personalen tror att de ökade mattekunskaperna också beror på att barnen stimuleras, kanske i högre grad än barn som är hemma. <br> Faktum enligt den nya rapporten är i alla fall att förskolebarnen blir bättre än hemmabarn i matematik.<br><br>agneta.nyberg@kuriren.com<br>0970/554 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om