Hotell Gästis måste åtgärda brister

Hotell Gästis i Jokkmokk får kritik av kommunens miljökontor vad gäller standard och renlighet i kök. – Man har tagit upp mycket småsaker, säger hotellägaren.

Jokkmokk2014-02-05 15:09

Källarmästare Kenneth Åkerlund fick redan i maj 2012 propåer om saker som måste åtgärdas och som vid senaste besiktning i januari i år inte gjorts.

–Man slår ned på småsaker, vill man så hittar man alltid något att anmärka på, säger Åkerlund och säger att det till exempel kan handla om små trälister som fallit bort.

– Vi har renoverat eftersom. Det här är ett gammalt hotell och det kostar stora pengar att renovera. I våras köpte vi in en ny rostfri bänk för 23.000 kronor. Hade vi varit kommunala hade vi bara kunnat lägga in en beställning, säger Kenneth Åkerlund.

I besiktningsprotkollet nämns avvikelser som smutsig ventilation, lysknappar och fönsterbrädor och isig frys. Och i städskåpet en "mycket smusig" städutrustning i ett "väldigt smutsigt" utrymme.

– Ja men våra gäster vistas ju inte i städskåpet och kanske hade vi nu inte hunnit med att städa undan efter en stor beställning.

I protokollet noteras också att det i köket förvaras kemikalier i anslutning till livsmedelshanteringen:

– Ja, vet du vad det handlade om? Det var att vi hade en Ajaxflaska stående under kaffemaskinen. Det är ju inte så att vi slår Ajax i såsen, säger Kenneth Åkerlund.

Verksamheten måste nu göra en åtgärdsplan. Om de påpekade bristerna finns kvar vid en ny kontroll så kan det bli ett föreläggande och till och med förbud.

–Det kommer inte att hända, vi ska inte obstruera, vi kommer att åtgärda allt, säger Kenneth Åkerlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!