Hopplöst att nå Telia
Maya och Paul Brünner har gett upp. Ett års kamp för att få telefon och internet att fungera som utlovats av Telia har varit lönlöst. -Det är ingen idé att ringa Telia längre. Ingen hör av sig, ingen tar ansvar. Jag fasar för att min man får en ny hjärtattack, säger Maya Brünner som lämnade Holland för att bosätta sig ensligt utanför Murjek.
besvikna. ”Vi satsade allt på att flytta hit och kan inte återvända, Då måste vi lämna allt. Men vi hade aldrig köpt huset utan Telias försäkran om att telefon och internet inte var något problem”, säger Maya Brünner som tillsammans med sin man Paul Brünner lämnat Holland. Foto: Agneta Nyberg
Foto: Agneta Nyberg
Enligt paret är telefonen ur funktion var och varannan vecka, från någon timme upp till åtta dagar i sträck. Då den fungerar hörs ett ständigt brus. Internet fungerar ibland, ibland inte. Utan kontakter blir det inga bokningar, turister eller jobb.Under ett års tid har de upplyst Telia om problemet för att felet ska åtgärdas, utan resultat. Att minst 50 samtal till kundtjänst har gjorts finns dokumenterat. Flera brev har skickats in. Men något svar har inte kommit, än mindre har felet åtgärdats.-Det går inte att få tag i någon ansvarig. Alla skyller ifrån sig och påstår att någon ska ringa upp. Ingen kan säga vem jag ska kontakta, vem som är ansvarig. Det är ingen idé att ödsla tid att åka till Murjek för att ringa felanmälan. Inget händer, förutom att Relacoms anställda rensar bort snö från ledningarna. En stund senare är felet tillbaka,säger Maya Brünner.Oroade
Att Paul Brünner haft en härtinfarkt oroar. Ett akut läge kan bli förödande utan telefon. Täckning till mobiltelefonen saknas. På vissa platser fungerar den ibland i gynnsam väderlek.-Jag fasar för att han får en ny infarkt. Vad gör jag då? Ska jag se på då han dör eller sätta mig i bilen och köra iväg någon mil för att ringa efter hjälp? Då kan det vara för sent, säger Maya Brünner.Sommartid fungerar allt. Därför tror paret att de gamla telefonledningarna som löper längs den sista sträckan om en mil, som störs av snö, bör bytas ut. -Någon från Relacom sade att de skulle upplysa Telia om att ledningarna behöver bytas. Men hans chef menar att det är Telias sak. Så är det hela tiden. Alla skyller på varandra. Men vems ansvar är det? Räkningarna får vi betala hela tiden, säger Maya Brünner som ställer sig frågande till Telias ansvarsdel i kontraktet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!