I dag har 27-Ärige Simon Sedig fÄtt jobbet som han drömde om. Som helikopterpilot Ät Fiskeflyg har han fjÀllvÀrlden som arbetsplats. Genom sina flygarinsatser kan bland annat fiskare nÄ ut till de vatten som annars skulle krÀva dagar av vandring för att nÄ.
â Jag möter mĂ„nga glada och förvĂ€ntansfulla mĂ€nniskor. Det hĂ€r arbetet Ă€r positivt pĂ„ flera sĂ€tt, sĂ€ger han.
Han Àr uppvuxen i SkellefteÄ men bÄda hans förÀldrar kommer frÄn GÀllivare. Halva Äret bor han nu i Stora Sjöfallet som ligger cirka 10 mil nordvÀst om Porjus.
Hur lÀnge har du arbetat som helikopterpilot?
â I fyra Ă„r.
NÀr föddes drömmen om att flyga?
â Jag drömde om det redan nĂ€r jag var liten. Först ville jag bli en linjepilot och köra de stora flygplanen men med tiden förstod jag att det Ă€r vĂ€ldigt lite aktivt flygande. Det Ă€r vĂ€ldigt mycket autopilot.
SÄ Àr det inte i det arbete du har i dag?
â Nej. HĂ€r flyger jag verkligen sjĂ€lv hela tiden och det trivs jag med.
Kan man sÀga att det hÀr Àr ett drömjobb?
â Ja, absolut. Hundra procent.
Vilka Àr de största fördelarna med jobbet?
â Den absolut största fördelen Ă€r vĂ€l att fĂ„ göra nĂ„gonting som man tycker Ă€r kul. Att flyga helikopter Ă€r inte bara ett jobb för mig utan det Ă€r verkligen nĂ„gonting som jag brinner för och tycker Ă€r roligt. Sedan fĂ„r jag ju besöka mĂ„nga platser. Det Ă€r ju ocksĂ„ perfekt i och med att jag tycker om att fiska.
Hinner du med att stanna till pÄ nÄgra av de platser som du landar pÄ?
â Har jag en utkörning och sedan en rast i ett par timmar hĂ€nder det att jag har med mig spöt. DĂ„ Ă€r det ju bara att lösa ett fiskekort och knalla ut. Det Ă€r ju en otrolig förmĂ„n.
Som fiskeintresserad lÄter det ju som en vÄt dröm?
â Sedan vet jag ju var man kan fĂ„ bra med fisk sĂ„ de gĂ„nger nĂ€r jag Ă€r ledig kan man ta med sig ett gĂ€ng polare och sedan Ă„ka ut och fiska.
Vad Àr din bÀsta fiskeupplevelse?
â Jag gillar ju att fiska i Tjirtjam i KaitumĂ€lven. Jag har fĂ„tt otroligt fina harrar dĂ€r. Jag har aldrig fĂ„tt nĂ„gon monsterfisk men det brukar nĂ€stan alltid vara vĂ€ldigt bra fiske dĂ€r.
Hinner du njuta av naturen samtidigt som du flyger?
â Ja, absolut. NĂ€r det Ă€r sĂ„ fina dagar som det har varit ett tag nu Ă€r det ju en hĂ€rlig kĂ€nsla att blicka ned pĂ„ det hĂ€r vackra landskapet. Det Ă€r avkopplande.
Vilken plats tycker du Àr som allra mÀktigast och vackrast i den svenska fjÀllvÀrlden?
â Rapadalen Ă€r ju svĂ„rslaget. Rapadalen och Sarek. De gĂ„nger man fĂ„r privilegiet att flyga in i Sarek med nĂ„gon same eller nĂ„gon frĂ„n lĂ€nsstyrelsen Ă€r det alltid lika mĂ€ktigt. Vi flyger ju inte dit med passagerare sĂ„ man fĂ„r ju ta vara pĂ„ de gĂ„nger nĂ€r man fĂ„r flyga in dĂ€r. Vi brukar nĂ€stan slĂ„ss om de uppdragen (skratt).
Har du nÄgon favoritplats som du sjÀlv gÀrna ÄtervÀnder till?
â Jag har inte riktigt hunnit hitta nĂ„gon sĂ„dan. Men tittar jag i bokningsschemat finns det nĂ„gra platser som man nĂ€stan lĂ€ngtar att fĂ„ uppleva igen. SĂ„ fint Ă€r det hĂ€r.
Hur Àr det att jobba som pilot pÄ en plats dÀr vÀdret av och till kan vara brutalt hÄrt?
â Ja sĂ„ Ă€r det. Men dĂ€r har vi verkligen bra och mycket erfarna chefer i Per Grahn och Fredrik Lundkvist. De har flugit hĂ€r sĂ„ lĂ€nge och vet exakt hur vinden och vindriktningarna pĂ„verkar flygandet. Blir vĂ€dret tuffare finns de alltid dĂ€r och kommer med förslag vilket som Ă€r den bĂ€sta rutten vid just det vĂ€dret.
Det lÄter som ovÀrderliga kunskaper?
â Det Ă€r mycket vĂ€rdefulla kunskaper. Om jag ska pĂ„ ett svĂ„rt stĂ€lle som jag eller nĂ„gon kollega inte har varit pĂ„ tidigare följer de med och guidar och berĂ€ttar hur man ska tĂ€nka.
Finns det nÄgon annan plats i vÀrlden dÀr du gÀrna skulle vilja flyga?
â Det vet jag inte. Vi har det sĂ„ jĂ€kla bra pĂ„ det hĂ€r företaget och i Europa generellt nĂ€r man ser pĂ„ flygsĂ€kerheten. SĂ„ det hĂ€r Ă€r en av de bĂ€sta platser som man kan arbeta pĂ„ som helikopterpilot. Jag har ju rest och surfat en del i Sydamerika men jag vet inte om jag skulle vilja arbeta dĂ€r.
Vilka andra typer av flyguppdrag kan du och dina kollegor ha?
â Vi jobbar mycket mot rennĂ€ringen och samebyarna. Vi hjĂ€lper dem att samla in renarna. Det kan ocksĂ„ vara lyftjobb dĂ€r man transporterar saker kunder helikoptern. Vi Ă€r ju ocksĂ„ en del av fjĂ€llrĂ€ddningen sĂ„ det blir en del sĂ„dana flygningar ocksĂ„. I fjol vid den hĂ€r tiden hade vi pĂ„ stationen nĂ€stan en fjĂ€llrĂ€ddningsinsats per dag.
Vad Àr det för typ av uppdrag som det handlar om?
â Det kan vara allt frĂ„n att hĂ€mta nĂ„gon som har brutit ett ben eller som har stukat en fot till att Ă„ka ivĂ€g och undsĂ€tta nĂ„gon som helt enkelt Ă€r utmattad och som inte orkar mer. Det brukar bli fler sĂ„dana uppdrag nĂ€r Ă€r vĂ€ldigt varmt pĂ„ fjĂ€llet.