– Det handlar om förändrat kundbeteende. Vi går helt enkelt inte in på banken i dag lika mycket som förr, en förändring som kommit de senaste åren. Vi ser att kunderna väljer att sköta vardagsärenden hemifrån och att när man som kund väljer att besöka banken så är det för att få mer avancerad rådgivning. Detta är grunden till förändringen, säger länschefen Ellinor Lundström och fortsätter:
– Vi samlar kraften på färre kontor med högre beslutsmandat, god kompetens och hög service. Hit kan våra kunder komma när de har mer komplexa ärenden. Då krävs en annan typ av möte som vi erbjuder på de större kontoren, för kunderna i Jokkmokk i detta fall Gällivare. Jag vill noggrannt påpeka att vi inte släpper marknaden i Jokkmokk, den är fortsatt viktig. Vi har tidigare haft samverkan med gemensam kontorschef för Jokkmokk och Gällivare så kunderna känner igen sig. '
Har ni mött några reaktioner?
– Självklart finns det funderingar bland kunderna även om bankens förändringsresa kommunicerades redan i höstas från vår vd Carina Åkerström. Att lägga ner ett bankkontor är aldrig roligt och Handelsbanken har funnits på många orter under lång tid att jag har förståelse för att det kommer synpunkter. Vi har kontaktat och pratat med flera av våra kunder för att ge dem information om att kontoret stängs och att Gällivarekontoret tar emot dem, fortsätter Ellinor Lundström.
Porten slås definitivt igen den 9 juli och den tjänst som funnits på kontoret i Jokkmokk överförs till Gällivare.