Hon väljer att kliva av det tvååriga uppdraget på Jokkmokks kommun, där hon jobbat med strategier för kommunikation och varumärke, några månader tidigare än planerat.
– Dels har det att göra med min privata situation och dels har jag kommit till den punkten där jag har gjort mitt. Nu finns det strukturer, metoder och rutiner. Det gjorde det inte när jag började. Nu gäller det att ta hand om det och driva det vidare, säger Annika Fredriksson som är bosatt i Heden men även har ett hus i Kåbdalis.
Hon klev på jobbet som kommunikationsstrateg i augusti 2016.
LÄS MER: Fredrikssons nya jobb – i Jokkmokk
Så här beskriver hon tiden i Jokkmokk.
– Det har varit full fart. Väldigt lärorikt. Vi har åstadkommit ett bra resultat i att få Jokkmokk att synas och höras i massmedier och sociala medier, säger hon.
– Styrkan i Jokkmokk är individernas företagsamhet. Man är väldigt initativrik. Det bidrar till ett värdeskapande samhälle.
Vad ska du göra nu?– Jag har så mycket som jag håller på med. Det kommer saker varefter.
Något "jobb-jobb", alltså en heltidsanställning, är däremot inte aktuellt just nu, berättar hon.
Däremot är hon bland annat involverad i att ta fram en nationell strategi för naturturism (som är en egen bransch inom turism). Det är branschorganisationen Visita och Svenska ekoturismföreningen (som håller på att byta namn till Naturturismföretagen) där Annika Fredriksson är ordförande, som tar fram strategin som ska presenteras inom några veckor.
Annika Fredriksson har tidigare varit vd för Swedish Lapland.