Utbildningsministern är på ett tvådagarsbesök i Jokkmokk i samband med marknaden där han bland annat träffat representanter för sameskolstyrelsen och samiska ungdomsförbundet Saminourra.
Ungdomsförbundet tryckte speciellt på två frågor. Dels den samiska historiebeskrivningen i skolorna där Gustav Fridolin håller med om att det finns skäl till bättring.
– Det handlar också om att se samisk kultur som någonting levande i dag. Som en del av hemkunskapsunderviskningen i Skåne eller en del av undervisningen om biologi och naturvetenskap i Sörmland. Så långt har vi verkligen inte kommit. Där har vi fler och bättre kapitel att skriva, säger Gustav Fridolin.
Modersmålsundervisning var också uppe till diskussion. Sameskolstyrelsen erbjuder från och med hösten 2015 fjärrundervisning i samiska vilket innebär att skolor med hjälp av informations- och kommunikationsteknik kan erbjuda undervisning där elever och läraren befinner sig i olika lokaler.
Ungdomsförbundet Saminourra hade även synpunkter på att modersmålsundervisningen hamnar sist på skoldagen eller utanför skoltid. Vilket innebär trötta elever som i vissa fall väljer att gå hem i stället.
– Där hoppas jag att genom en dialog med sameskolstyrelsen, som erbjuder undervisningen, så kommer man jobba för att undervisningen inte alltid är sist dagen, för det fungerar inte bra, säger Gustav Fridolin.
Ordförande i Saminourra, Isak Utsi, var nöjd efter mötet.
– Men det här kommer att ta tid och det är någonting regeringen måste ta tag i direkt.