Fet kampanj mot magra tider

För att uppmana ungdomar till att starta företag hölls en mässa med namnet FET i Östra skolans aula under tisdagen.
? Om vi ska lämna de magra tiderna måste vi ut och feta, säger Anita Jonsson, lärare och initiativtagare.

JOKKMOKK2005-06-01 06:30
FET står för företagsamhet, entreprenörskap och tillväxt.<br>Under tisdagen samlades elever från gymnasieskolan och årskurs nio, från både Vuollerim och Jokkmokk, för att inspireras och få mod att starta eget.<br>Unga lokala företagare berättade om egna erfarenheter och gav goda råd. Klädskaparen Lena Viltok med företaget Lena Viltok Design var en av dessa.<br>&nbsp;? Man ångrar sig inte om man provar, däremot om man låter bli, för då får man aldrig veta om det hade gått vägen. Det jag vill säga är att ni ska se företagandet som ett alternativ. Det är en väg att gå. Och tjorvigt pappersarbete går att lära sig, säger hon.<br>Skapa tillväxt<br>Initiativtagare till mässan som pågick hela dagen är Anita Jonsson och hennes elever vid handelsprogrammet i Jokkmokk. Syftet är att skapa tillväxt. <br>På plats i aulan fanns också personer från Sparbanken, kommunen och gymnasiet för att informera om villkor och förutsättningar för ungdomsföretagande. Framförallt upplystes om möjligheterna. <br>P-O Lindroth, projektledare för Civic-huset som är tänkt att bli en samlingspunkt för ungdomar, efterfrågade förslag på aktiviteter. Bowling, klättring och fotokurs var några önskemål som framkom.<br>Magdalena Fjellner från kommunens utvecklingsenhet berättade att det finns tre starka områden med hög utvecklingspotential i Jokkmokk: upplevelseindustrin med natur och kultur, samiskt kultur- och näringsliv där Jokkmokk redan i dag betraktas som ett samiskt centrum och slutligen testnäringen med biltester och vattenkraftsutbildning bland annat.<br>Konferencieren Henrik Blind gav förslag om att starta närradio som han själv brann för tidigare. Kommunen beviljade då också pengar till detta.<br>Underhållning<br>&nbsp;? Men det stupade på att ingen av oss deltagare öppnade ett postgirokonto, avslöjar han.<br>Förutom en mängd information bjöds eleverna även på underhållning av skolorkestern Archipelago och Isabel Pavval som jojkade. Dessutom tävlades i företagsamhet. <br>Snabb idéspruta<br> Efter att ha öppnat ett kinder-ägg fick eleverna besked om att tillverkningsfabriken brunnit ned. Uppgiften var att snabbt skriva en ny hållbar affärsidé. Vinnare blev Daniel Jönsson från årskurs nio som fick 500 kronor i mynt för sitt förslag att smälta ned alltihop och tillverka chokladkakor istället.<br>&nbsp;? Det är roligt att lyssna på företagarna och att höra hur det går till, säger Daniel Jönsson som har planer på att i framtiden starta eget inom bilbranschen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om