Dyrt att rusta elva mil väg

Landshövdingen uppmanar Vägverket att snarast rusta upp Kvikkjokksvägen. Den är viktig tillfart till världsarvet Laponia och ett turiststråk. Upp emot 150 miljoner kronor kostar kalaset. -  Riktigt stora pengar, säger Peder Henriksson, Vägverket Region Norr.

JOKKMOKK2008-03-25 01:45
I ett brev till Vägverket tar landshövding Per-Ola Eriksson upp vägens standard. Han pekar i skrivelsen på de olika processer som pågår för att göra världsarvet Laponia tillgängligt på olika sätt.Att ta sig in i Laponia är möjligt via två tillfarter: Vägen Västerut och Kvikkjokksvägen. Den förstnämnda är under upprustning för cirka 80 miljoner kronor på en sträcka av 50 kilometer.Däremot är Kvikkjokksvägen, 110 kilometer lång från E 45 till fjällbyn, i sämre skick, menar landshövdingen. "Även denna väg har stor betydelse för världsarvet och utvecklingen i området", motiverar Per-Ola Eriksson och framhåller vägens betydelse för turismen i exempelvis Årrenjarka.När Laponiadelegationen hade möte för en tid sedan fick ordförande i Laponiaprocessen Per-Ola Eriksson i uppdrag att kontakta Vägverket. Budskapet skulle vara att betona en snar upprustning av vägen. Helst redan 2008.Peder Henriksson har just varit på plats längs vägen när Kuriren når honom. -  Statusen för vägen i dag är att den inte är lika risig som Vägen Västerut var. Men vägen är slut. Speciellt är sista biten från Årrenjarka till Kvikkjokk dålig. Vägverket planerar en upprustning via så kallade bärighetspengar. Projektering har precis inletts på sträckan Tjåmotis-Kvikkjokk.-  Under 2008 projekterar vi och är beredda att börja bygga 2009 om vi får loss pengar. Men som det ser ut nu kan det bli 2010 som vi börjar, förklarar Peder Henriksson. Sedan jobbar vi oss närmare 45:an. Vi räknar med tre etapper.Fast det blir dyrt. Vägverket kalkylerar med 120-150 miljoner kronor för hela vägavsnittet. -  Kvikkjokksvägen är lång. De handlar om stora pengar, riktigt stora pengar. Därför måste vi ta det i etapper.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!