Bästa hemsidan

Av 110.000 testade hemsidor är Andreas Viklunds bäst.
Hemligheten bakom är enkelheten i kodningen, att den är lättnavigerad och handikappanpassad.
I veckan lanserar han en ny Jokkmokkssida tillsammans med företagaren Karl-Johan Larsson.

JOKKMOKK2006-02-01 06:30
ndreas Viklund är Porjuskillen som tillsammans med Björn Karlsson blev känd som musikgruppen Lagoona. Det var And_reas som svarade för gruppens hemsida. Från början var hemsidemakeriet en hobby, som slutade med att han tyckte det var roligare att göra hemsidor än att göra musik. <br>Han bestämde sig för att satsa på det på heltid. I dag är han anställd hos ITUS, Karl-Johan Larssons företag. Med sin privata hemsida har han nyligen rönt stor framgång. Av 110.000 hemsidor har den fått högst betyg. Av tio möjliga poäng fick den 9.7.<br>Enkel och stilren<br>&nbsp;? En modern hemsida är enkel och stilren och den har en effektiv kodning, säger Andreas Viklund.<br>Kodningen handlar om tekniken bakom en hemsida. Det finns många sätt att nå det synbara målet och Andreas Viklunds måtto är att det ska vara enkelt.<br>&nbsp;? En hemsida med krånglig kodning går sakta att ladda ner och det irriterar folk. Det finns utvecklade standarder för tekniken bakom hemsidor idag, men det är få som använder dem, säger han.<br>Han gör några test mot andra hemsidor. De visar att hans tar betydligt mindre plats räknat i bytes och att den går mycket snabbare att få fram. Något som kan vara välbehövligt för alla som måste använda modem för sin internetuppkoppling. En annan fördel som Andreas Viklund framhåller med en enkel och effektiv kodning är att sidan rankas högt av sökmotorerna. Den som söker på alla Andreas i hela världen hittar Andreas Viklund bland de tio första träffarna.<br>Bra tekninsk design<br>Förutom om en sida är bra tekniskt designad, mäter Silktide, som kan sägas vara ett kvalitetsmätningsverktyg, bland annat hur många andra som har länkat sig till den, hur handikappanpassad den är och om innehållet är lätt att navigera sig igenom.<br>Tidigare har han lagt ut mallar för hemsidor som folk kan hämta hem gratis. Det är en idé som också kommer att tillämpas av ITUS. För av 1.000 personer som väljer en gratis mall kommer åtminstone några att vilja ha sin sida anpassad efter egna önskemål. Och det är den bland annat den tjänsten ITUS kan sälja.<br>&nbsp;? De flesta företag vill ju inte ha samma mall som alla andra, och då erbjuder vi dem att göra det. Men det här fungerar som öppen källkod. Vi tar betalt för att göra hemsidan, men inte för systemet. Det är uppbyggt så att folk sedan kan gå in och ändra sina sidor själva, säger Karl--Johan Larsson.<br>En rolig sida<br>Den nya sidan jokkmokk.biz är en företagssida för ITUS. Tanken är dock att den ska vara mycket mer. Bland annat en sida som marknadsför Jokkmokk.<br>&nbsp;? Det ska vara en rolig sida. Meningen är att andra också kan lägga in saker på den. Till exempel om restaurangerna vill lägga in sina dagens lunchmenyer, säger Karl-Johan Larsson.<br>&nbsp;? Och eftersom vi båda tycker om musik ska vi kunna leverera ringsignaler som består av lokalt producerad musik, som till exempel jojk, säger Andreas Vikund.<br>Senast vid midnatt på onsdag lovar de att jokkmokk.biz finns tillgänglig. Och målet är högt ställt.<br>&nbsp;? Den ska också hamna på Silktides tio i topp.<br><br>asa.lindstrand@kuriren.com<br>0971/554 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om