Anbud styrde reglerna

Det företag som lade billigaste budet på kommunens skolskjutsar hade fordon som var för gamla enligt reglerna.
Jokkmokks kommun valde då att ändra på villkoren. Plötsligt fick fordonen vara flera år äldre än tidigare. Jobbet gick till ett företag där båda chaufförerna är pensionärer.

JOKKMOKK2005-12-17 06:30
I somras skulle Jokkmokks kommun upphandla skolskjutsar på de linjer som inte länstrafiken sköter om. Två företag som konkurrerar om några av linjerna, till exempel till Haraudden, Vaimat och Slakka lämnade in sina anbud. Det företag som låg klart lägst visade sig dock använda fordon som var flera år äldre än vad kommunens egna regler tillåter.<br>När detta påpekades för Jokkmokks kommun ändrade kommunen villkoren i anbudsunderlagen. Av handlingarna framgår inte varför kommunen gjorde så, men klart är att de nya villkoren stämde överens med det billigare företagets fordonspark. Enligt skolskjutsansvarige Ann-Kristin Älgamo var orsaken till förändringen att ett besvär, en överklagan, kom in. Från de ursprungliga kraven på att personbilarna fick vara max åtta år och bussarna max tio år, tilläts de plötsligt vara tolv respektive 15 år.<br>Samråd med expert<br>Skolchefen i Jokkmokk, Bert-Olov Ström, säger att kommunen satte upp de nya villkoren i samråd med en expert vid Länstrafiken. Skälet var, säger han, att kommunen ville vara säker på att ro resorna i land.<br>Det var inte så att det lägre budet var så lockande, så att det var därför underlagen ändrades?<br>&nbsp;? För oss var det viktiga att försäkra oss om körningarna och att de inte äventyrar trafiksäkerheten. Jag kan hålla med om att priset inte är oväsentligt, men det är en annan vinkling, menar B-O Ström.<br>Kommer ni att återgå till den gamla normen vid nästa upphandling?<br>&nbsp;? Vi får se. Fungerar det här så kanske det inte finns anledning till det. Men vi kan ju inte låta bilarna vara hur gamla som helst.<br>Stora skillnader<br>Skillnaderna mellan de båda buden är avsevärda. På en av skolskjutslinjerna skiljer det 184 kronor per resa. En självklar fråga är hur skillnaden kan vara så stor. Ingen av de inblandade anbudsgivarna vill dock kommentera saken.<br>Det är kommunerna själva som bestämmer reglerna för skolskjutsarna. Jokkmokks kommun ställer krav på fordonens ålder, men inte på förarens. Hos det företag som vann kommunens upphandling är båda förarna gott och väl pensionärer. Lars Nilsson vid Länstrafiken i Norrbotten menar att det finns myndigheter som tar med åldersgränsen hos föraren, men att Länstrafiken inte vill rekommendera något sådant av diskrimineringskäl. Nilsson upplyser också om att åtta år på personbil är gängse.<br>Följde hårdare regler<br>&nbsp;? Tolv år låter i mesta laget, säger han.<br>En annan myndighet som upphandlar skolskjutsar i Jokkmokks kommun, Sameskolstyrelsen, gör en annan bedömning än kommunen när det gäller vikten av förarens ålder. Styrelsen har nyligen på ett indirekt sätt upphävt sitt avtal med det företag som kommunen valt. Föräldrarna har beslutat att själva köra sitt barn.<br>Varför har körningen upphört?<br>&nbsp;? I våra anbudsförutsättningar finns villkor som inte uppfylls av den som kör. Vi har bland annat som krav, att föraren inte ska vara äldre än gällande pensionsålder, säger Lennart Albinsson på sameskolsatyrelsen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om