Allt färre civila flygningar

Jokkmokksbasen blir kvar.
Efter ÖB:s löfte i måndags är det många som andas ut.
Det civila flygningarna till flygplatsen minskar dock. Ändå stiger kommunens kostnader för flygplatsen.

JOKKMOKK2005-11-23 06:30
2004 kostade flygplatsen 494.400 kronor för Jokkmokks kommun. 576.000 kronor är -budgeterade för i år. 581.900 kronor har budgeterats för 2006. Pengarna går till att ha flygplatsen tillgänglig för civilt flyg.<br>När ekonominchefen Anders Nygårds specificerar kommunens flygplatskostnader för 2005 visar det sig att huvuddelen går till Luftfartsverket och försvaret, till exempel för inspektioner och tillsyn. Små entreprenörer som till exempel Aerotech underhåller system. <br>Totalt hittills i år har det kostat kommunen 410.000 kronor att hålla flygplatsen tillgänglig för ett par landningar i månaden. Resten, 151.900 kronor, är kapitalkostnader för en gammal ombyggnad av landningsbanan och en väntsal. <br>Däremot går inte några pengar ur kommunens summa tillbaka till lokala företagare.<br>&nbsp;? Troligast är att de debiterar andra uppdragsgivare, säger Anders Nygårds.<br>Värt pengarna<br>Byggentreprenören Kvickström o Engström i Jokkmokk bekräftar att de utfört en hel del arbeten för Volvos räkning. Dessutom hade Volvo 1.600 gästnätter på Hotell Jokkmokk förra säsongen. Elisabet Hammarberg, utvecklingschef i Jokkmokk, menar därför att Volvos närvaro på flygbasen i Jokkmokk är värd pengarna och av största vikt för näringslivet i kommunen. Att utveckla flygplatsen för besöksnäringen tror hon däremot inte på.<br>&nbsp;? Ett utvecklat samarbete med Gällivare flygplats och bättre kommunikationer till och från Jokkmokk är vettigast för närvarande. Får vi god tillväxt i besöksnäringen kommer saken i ett nytt läge, säger hon.<br>Flygplatschefen vid F21, Anders Jonsson, uppger att den civila flygfrekvensen på Jokkmokksbasen är väldigt låg. Han uppskattar det till en eller två landningar per månad i snitt. I huvudsak är det flyg med anknytning till testverksamheten.<br>&nbsp;? Men för civilt flyg är landningsbanan bara tillgänglig vid fint väder. Inflygningshjälpmedel saknas och en sådan investering uppskattar jag till mellan fem och tio miljoner kronor. I år har de civila landningarna dessutom minskat markant, säger Anders Jonsson.<br>Tester under 20 år<br>Volvos verksamhet har ökat från cirka 15 man och några bilar på plats under säsong, till uppemot 350 man i cirkulation under testperioden. Som mest cirkulerar 100 bilar. Testerna har pågått i 20 år. Försvarets avtal med Volvo upphör i oktober 2007, men Volvo har visat intresse för att fortsätta testa bilar på Jokkmokksbasen. Inför ett eventuellt nytt avtal med Volvo utgår försvaret i en utredning från att intäkterna från bilföretaget skulle öka. Från dryga miljonen, till tre ? fyra miljoner kronor per år. <br>Hur kommenterar Volvo eventuellt höjda kontraktskostnader?<br>&nbsp;? Volvo ser hela tiden över sina kostnader. Det finns alltid alternativ, säger Krister Gustavsson vid Volvos presstjänst.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om