Alkolås på snöskoter
Nu ska alkolås på snöskoter införas på prov. Sju av tio dödsolyckor med skoter relateras till alkohol. - Det är dubbelt så många som i trafiken. Alkolås är värt att införa, säger Ove Lundberg vid Vägverket. Polis och skoterfolk är positiva men tvivlar på att det fungerar.
- Om det blir positivt kör vi i gång och börjar scanna vilka alkolås som finns, det kan vara fler än de två vi känner till. Tio skotrar ska utrustas med alkolås och testas under kommande vintersäsong. Nästa sommar testas fyrhjulingar. Kan dödsantalet och skoterolyckorna minskas är det värt att förorda att alkolås införs permanent, säger Ove Lundberg, projektledare vid Vägverket.
Kylan kan bli ett problem
Skoterförare vid myndigheter, företag, organisationer och även privatpersoner får prova alkolåset som kostar kring 12.000 kronor och är så litet att det kan placeras i fickan, enligt Ove Lundberg. Han uppger att det blir ungefär som att plugga in en usb-port, men i skotern. Länsstyrelsens fältenhet och Samernas riksförbund har kontaktats.
- Alla verkar positiva. Hur alkolåset funkar i sträng kyla vet vi inte än, säger Ove Lundberg.
Att kylan kan bli ett problem tror Lars Lindqvist som driver Årrenjarka fjällanläggning. Han är positiv till att alkolås införs, liksom skoterhandlaren Rickard Mattsson som dock tror att det blir svårt att genomföra i praktiken.
- Jag tror att mörkertalet av fyllekörning skulle försvinna men alkolås går väl alltid att koppla ur och mixtra med. Det är inte som en bil som besiktas varje år. Om försäkringsbolagen erbjuder en lägre premie för alkolås kanske det kan vara en morot. Att försäkra en liten sportskoter kostar 20.000 kronor om året, säger han.
Polisen tveksam
Lokalpolis är lika tveksamma till att alkolåset fungerar även om det är ett välkommet tillskott i bekämpningen av skoterolyckor. Men brist på besiktningstvång av skoter gör det svårt.
- Hjälm och flytväst skulle rädda fler liv. Tanken är god men om alkolås ska göra någon nytta krävs ändring i lagstiftningen. Först och främst borde ägaransvar och besiktning införas. Vem ska annars kontrollera att alkolås finns och att det fungerar? Det behövs en kontrollapparat av något slag, säger Karl-Erik Brösth vid polisen.
Ett första steg
Han och kollegan Lars-Göran Hannler menar att dessa åtgärder krävs för att stävja skoterolyckor. Att buskörare kan anmälas till försäkringsbolag och fråntas helförsäkringen och att införa registreringsnummer i skotermattan är andra förslag.
- Alkolås är ett första steg. Alkohol har funnits med i bilden vid alla dödsolyckor med skoter som inträffat här de senaste åren, säger Lars-Göran Hannler.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!