Det här uppges spara pengar vid upprustningar av järnväg.
Apparaten är framtagen vid Järnvägstekniskt centrum (JVTC), Luleå tekniska universitet.
I ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet beskrivs apparatens fördelar.
– Uppfinningen har möjlighet att kunskapsmässigt föra forskningen framåt och reducera kostnaderna för järnvägsunderhåll. Vinsten är möjligheten att kunna beräkna underhållsbehov med betydligt större noggrannhet än tidigare, för årtionden framöver, säger Jan Lundberg, professor i drift- och underhållsteknik och tribologi vid Luleå tekniska universitet och verksam vid Järnvägs tekniskt centrum (JVTC).
Provaren, som har åtta hjul och är tillverkad i mässing, aluminium och rostfritt stål, kan fästas på alla typer av räl. Apparaten har förmågan att motsvara tyngden av ett fullastat malmtåg när slitage och friktion ska mätas. Och Jan Lundbergs forskarteam har gjort tester med fullastade malmtåg som i full gas kört på järnvägsräls.