Arbetet genomförs i huvudsak nattetid inom spannet 23.00 och 06.00 och medan tågtrafiken har luckor ska banvallen åtgärdas. Sliprar och räls byts. Spårbytet utförs med särskilda spårbyteståg.
– Det är verkligen tajt, riktigt intensivt, säger Mats Svanlöv, som med grävmaskin från Sunderbyns åkeri dagtid lastar nya sliprar som fraktas till platsen för bytet.
Till sist ska 133 000 sliprar ha bytts ut i år.
Det handlar om Stambanans sträckning Boden-Bastuträsk, en flaskhals som sinkar resandet och prövar industrier som fraktar gods. SSAB har klagat på mångmiljonkostnader som den utmattade järnvägen årligen orsakar bolaget.
– Vi har haft många störningar på senare år och har fått köra material med båt till Oxelösund och kunder har drabbats, säger Nils Edberg, platschef vid SSAB i Luleå.
Under längre tid har trafiken av säkerhetsskäl belagts med nedsatt hastighet, det rubbar SSAB:s transportflöde, påtalar bolagets inköpsdirektör Per Bondemark, tillika ordförande i Näringslivets transportråd.
Det är av betydelse för näringslivet i stort att Stambanan medger effektiva transporter, menar han.
Bättre ska det bli i varje fall bli. Järnvägssträckan rustas över tid i fyra etappper.
– Nog är det nödvändigt att förbättra infrastrukturen, nu går ju tågen så sakta, reflekterar Lars Nilsson, som kör en maskin åt involverade åkeriet Inge Wikström.
Delen Boden-Älvsbyn hade rustats upp när Trafikverket i slutet av 2014 meddelade att fortsättningen av projektet stoppas, med penningbrist som motivering. Häromdagen återupptogs arbetet, nu med två etapper, Älvsbyn - Koler samt Träskholm - Bastuträsk. Entreprenör för sommarens spårbyten är Strukton Rail AB. Arbetsplatser varifrån jobbarna utgår är Älvsbyn, Järn och Bastuträsk.
Under tio intensiva veckor ska järnvägen förnyas.
Men till den mittenetapp som återstår, Koler - Träskmark, saknas pengar.
– Vi vill att det arbetet genomförs 2017, påtalar Per Bondemark.
Kostnaden för årets jobb är närmare en halv miljard kronor. Hela upprustningen beräknas gå på 1,3 miljarder kronor, uppger projektledaren Per Lindmark.
– Det är ju ett politiskt beslut att satsa på järnvägen, banan är så pass viktig, säger han.
Under arbetena går persontrafiken som vanligt medan viss del av godstrafiken fått ändra tider. Somliga av de 400 personer som sysselsätts på olika arbetsplatser och under olika skift är inyhysta i boenden längs sträckan.