Minus ska bli plus
Grejerna är på plats, nästa utmaning är att få flyt på Plannja. - Nu sliter vi med att få interna logistiken att gå ihop, säger vd Per-Olof Stark.
TRE PRODUKTIONSORTER BLEV EN. Att kunna leverera kompletta sändningar från en och samma produktionsort har ett värde, enligt vd . Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
En fördel med att flytta är enligt företaget att komma närmare marknaden. Från Järnforsen nås 80 procent av kunderna inom 24 timmar, inom 60 mils radie. Kunderna finns i hög grad där det bor många människor, i Mälardalen, Västra Götaland och Danmark, deklarerar ledningen.Frakter sker i huvudsak via lastbil, i övrigt med kombinationen lastbil/järnväg, med omlastning i Nässjö.40 lastbilsekipage lastas per dag, uppger ledningen. Visserligen går det ett järnvägsspår hit men blir tågfrakter aktuella så är det för intransporter, klargör Torbjörn Henrysson.I Landsbro, Småland, tillverkas alltjämt specialprodukter. Kvar i Luleå finns tillverkning av paneler, färdiga väggar.Den stora flytten berörde viss produktion i Luleå, Järnforsen och en nu nedlagd produktion i Danmark. Att kunna svara för kompletta leveranser av likartade produkter från ett och samma ställe är en fördel, enligt ledningen.- Nu sliter vi med att få interna logistiken att gå ihop. Att kunna plocka upp kompletta leveranser, allt från tak till skruv. Det mesta produceras här men en del tas utifrån. Vi är starkt påverkade av säsongen, nu levererar vi ut fyra gånger mer än i början av året, säger Per-Olof Stark.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!