Förslaget om fler akutskolor lanserades av Liberalerna i valrörelsen och Äterkom som en punkt i regeringens och Sverigedemokraternas Tidöavtal. I nÀsta Ärs budget avsÀtts 50 miljoner kronor för fler akutskolor och dÀrefter 100 miljoner kronor frÄn och med 2024.
Men vad Àr en akutskola?
Kortfattat handlar det om en tillfÀllig lösning för grundskoleelever som blivit avstÀngda och alltsÄ inte fÄr vara kvar pÄ sin vanliga skola. Grundskoleelever har ju skolplikt och akutskolan fÄr ses som en vÀg tillbaka till normal skolgÄng.
NÄgon faststÀlld definition finns inte, men i Tidöavtalet beskrivs den som skolgÄng för "sÀrskilt vÄldsamma elever". Liberalerna har formulerat det som en skola för elever som "stör ordningen eller bidrar till en otrygg miljö för andra".
Skolminister Lotta Edholm (L) har tidigare varit skolborgarrÄd i Stockholm dÀr det i dag finns tvÄ akutskolor. Edholm lyfter fram de goda erfarenheterna dÀrifrÄn:
ââDet Ă€r min bestĂ€mda uppfattning att det finns ett behov. Det visade Stockholm nĂ€r verksamheten hade startat. NĂ€r vi vĂ€l hade brutit barriĂ€ren av misstroende â âsĂ„ hĂ€r gör man inteâ â visade det sig vara framgĂ„ngsrikt. Och mest positiva var eleverna som hade placerats dĂ€r, sĂ€ger Lotta Edholm till TT.
Kvalificerat stöd
I Stockholm har akutskolorna tolv platser. Med tanke pÄ att staden har nÀstan 79 000 grundskoleelever i sina skolor Àr det alltsÄ en ytterst liten verksamhet.
ââDet Ă€r inte alltid alla tolv platser Ă€r fyllda hela Ă„ret, men vi ser Ă€ndĂ„ behovet av att ha kapaciteten, sĂ€ger grundskoledirektör Lee Orberson.
Placering i akutskola Àr en disciplinÀr ÄtgÀrd, men Lee Orberson vill hellre beskriva den som ett stöd Àn ett straff.
ââOm en elev utgör en fara för andra kan skolan markera att beteendet inte Ă€r acceptabelt. Men eleven har ocksĂ„ rĂ€tt till utbildning och pĂ„ akutskolan fĂ„r eleven ett vĂ€ldigt nĂ€ra och kvalificerat stöd. Samtidigt kan den vanliga skolan stötta de elever som eventuellt utsatts för krĂ€nkningar eller vĂ„ld.
TidsbegrÀnsat
Han understryker att placeringarna Àr tidsbegrÀnsade till max fyra veckor, och bara kan förlÀngas vid synnerliga skÀl. Men under denna tid kan akutskola, socialtjÀnst och eventuellt polis arbeta parallellt, och elevens hemskola - med stöd av akutskolan - förbereda för en ÄtergÄng.
ââĂven om det Ă€r en kort tid ger det effekter för alla inblandade. Beroende pĂ„ vad som skett kan det bli nödvĂ€ndigt för eleven att byta (ordinarie) skola, men dĂ„ finns tid att fortsĂ€tta dialogen med vĂ„rdnadshavarna, sĂ€ger Lee Orberson.
Stockholm och Göteborg Àr, sÄ vitt kÀnt, ensamma om att driva akutskolor. Varför?
ââVi har en stor verksamhet, vi kan avsĂ€tta resurserna och vi har kompetensen och personalen. Men det Ă€r ju en stor spĂ€nnvidd mellan kommuner i Sverige. För en kommun med tre skolor kanske det blir svĂ„rt, sĂ€ger Lee Orberson.
Studiebesök
I Göteborg drivs akutskola under namnet Elevator, med Ätta platser. Erfarenheterna Àr goda, enligt enhetschef Johanna Funke som Àven hon bedömer att stadens storlek och resurser har varit en förutsÀttning för verksamheten.
ââJag har haft studiebesök av flera smĂ„kommuner som undrat hur de ska gĂ„ tillvĂ€ga. Men det stĂ€lls höga krav pĂ„ att insatsen verkligen fungerar i alla led, och jag har svĂ„rt att se att en liten kommun har möjlighet att rigga för det. Det Ă€r ocksĂ„ svĂ„rare i en liten kommun att omfördela resurserna om det behövs, sĂ€ger hon.
Malmö jobbar pÄ ett liknande sÀtt med elever som behöver byta miljö en period, men kallar inte verksamheten för akutskola. SkolkommunalrÄdet Sara Wettergren (L) tror Àven hon att akutskola, eller motsvarande, förutsÀtter resurser.
ââDet krĂ€vs lite muskler för att kunna bygga upp en sĂ„dan struktur. PĂ„ mindre orter har du fĂ€rre skolor och prioriterar kanske lokal nĂ€rvaro av stödresurser.
HjÀlpas Ät
SödertĂ€lje, med 101 000 invĂ„nare, har haft en akutskola â eller skolakut som benĂ€mningen var dĂ€r â för utĂ„tagerande elever, men med tiden inriktades verksamheten pĂ„ elever med hög frĂ„nvaro. Skolakuten hade ibland fĂ„ eller inga elever alls, sĂ„ efter nĂ„gra Ă„r övergick den till en mobil verksamhet dĂ€r hemmasittare fick hjĂ€lp, förklarar Monica Sonde, avdelningschef vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och tidigare utbildningsdirektör i SödertĂ€lje.
ââSödertĂ€lje Ă€r en relativt stor kommun, men vi sĂ„g inte behovet av att hela tiden ha en skolakut i beredskap. Vi behövde anvĂ€nda resurserna pĂ„ fler sĂ€tt. SödertĂ€lje brottades Ă€ven med omfattande skolfrĂ„nvaro och dĂ€r hade vi en möjlighet att nĂ„ fler omedelbart, sĂ€ger hon.
Men skolminister Lotta Edholm (L) bedömer att akutskolor kan inrÀttas utanför storstÀderna.
ââDet bĂ„de tror och hoppas jag. Det handlar om resurser i form av vĂ€lutbildade personer, med sĂ€rskilda kunskaper om den hĂ€r elevgruppen. Det finns ingenting som hindrar att kommuner gĂ„r samman och hjĂ€lps Ă„t, helt enkelt. Det Ă€r förstĂ„s lĂ€ttare i storstadsregioner Ă€n dĂ€r det Ă€r glest befolkat, men det viktiga Ă€r vĂ€l att akutskolor kommer till stĂ„nd dĂ€r de behövs som allra mest, sĂ€ger hon.