Midsommarhelgen innebÀr för mÄnga svenskar en lÀngre bilresa, med följden att det blir trÀngre Àn vanligt pÄ vÀgarna. VÀrst Àr situationen frÄn torsdag förmiddag fram till tidig kvÀll, samt midsommaraftons förmiddag fram till eftermiddag.
ââDĂ„ Ă€r det ofta mĂ„nga som jobbar in i kaklet och Ă€r stressade. Det Ă€r ingen bra början pĂ„ att göra en lĂ„ng bilresa, dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt lĂ€tt att fatta tokiga beslut, sĂ€ger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Fyra omrÄden vÀrst
DÀrefter vÀntas trafiken bli betydligt lugnare, med en mindre topp pÄ söndag nÀr mÄnga ska hem igen. Hemresandet sprids dock ut under den efterföljande veckan eftersom mÄnga tar ut sin semester i samband med midsommar, enligt Trafikverket som baserar sin prognos pÄ hur det sett ut tidigare.
ââOm man ska hĂ„rdra det finns det fyra omrĂ„den i landet som Ă€r mest vĂ€ltrafikerade under midsommarhelgen: E6 frĂ„n Falsterbo-Skanör upp till Strömstad, E22 frĂ„n Norrköping till Kalmar och pĂ„ Ălandsbron, E20 och E18 i Storstockholm och runt MĂ€laren, och vĂ€garna runt Siljan, sĂ€ger Olsson.
DÄ Àr olyckan framme
Trafikverket har pausat vÀgarbeten i hela landet, med nÄgra undantag, för att inte bidra till trafikstockningarna som ÀndÄ uppstÄr.
ââVi gör det medvetet just för att det inte ska störa för mycket. Folk har nog med att hĂ„lla rĂ€tt pĂ„ sig sjĂ€lva under midsommarhelgen, sĂ€ger Olsson.
Bilisterna uppmanas att planera sin resa i förvÀg, att vara ute i god tid och att inte köra för fort.
ââDet handlar mycket om att visa respekt för övriga som finns runt omkring, och att vara vĂ€ldigt tydlig med hur man kör sĂ„ omgivningen hinner reagera. Inte minst hĂ„lla avstĂ„nd för att inte bli överraskad nĂ€r nĂ„gon bromsar kraftigt, dĂ„ Ă€r olyckan lĂ€tt framme, sĂ€ger Olsson.
"Lite skenheligt"
Han lyfter fram hur Trafikverket successivt har byggt mittsepareringar och placerat ut fartkameror för att minska olyckorna, och ger rÄdet att vÀlja sÄdana vÀgar under midsommarhelgen eftersom de ofta Àr sÀkrare.
ââĂven om det ibland kan upplevas som att det Ă€r lite skenheligt, att man bromsar in för att inte fĂ„ böter, sĂ€nker man i genomsnitt hastigheten med 7â8 kilometer i timmen nĂ€r man passerar en kamera. Gör man det pĂ„ en 90-vĂ€g Ă€r man nere i det sĂ€kerhetsspektra som bilarna i dag oftast Ă€r byggda för, sĂ€ger Olsson.