En av 1900-talets mest inflytelserika ekonomer, amerikanen Milton Friedman, tillskrivs ofta felaktigt uttrycket "det finns inga gratisluncher". Friedman, som tilldelades Riksbankens pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 1976, gav dock ut en bok med uttrycket som titel och var en passionerad förkĂ€mpe för dess andemening â att inget kommer gratis, allt har ett pris.
Sociala medier, som sĂ„g dagens ljus strax efter millennieskiftet med Facebook, Youtube, Instagram och Tiktok i spetsen, Ă€r dock gratis. Det kostar ingenting att anvĂ€nda tjĂ€nsterna, och plattformarna har numera hundratals miljoner anvĂ€ndare oavsett hur stor plĂ„nbok individen har. SĂ„ hade Friedman fel? Eller betalar vi med nĂ„got annat Ă€n ekonomiska medel för vĂ„r tillgĂ„ng till de digitala nĂ€tverkens gemenskap? Ăr det vi som Ă€r handelsvaran?
Kakorna hittar dig
ââDet Ă€r vi anvĂ€ndare som producerar innehĂ„llet. Utan innehĂ„llet skulle det inte finnas nĂ„gra anvĂ€ndare. I den kontexten vill annonsörer finnas, dĂ€r mĂ€nniskor finns. Och âallaâ Ă€r ju pĂ„ Facebook. Annonserna Ă€r 97 procent av Facebooks totala intĂ€kter, sĂ€ger Peter MackhĂ©, digital expert pĂ„ Sveriges annonsörer.
Ett av de ledande mÀtverktygen för dig som handelsvara Àr kakor, pÄ engelska cookies. De Àr lika vanliga pÄ nÀtet som förkylningsvirus Àr efter sommarlovet. Hur du Àn gör kommer kakorna att hitta dig, analysera vad du gör och spara den informationen nÄgonstans. Skulle kakorna missa att fÄnga in dig finns det andra verktyg som gör liknande saker. Inom Facebooks annonsvÀrld Àr pixlar, en bit kod som placeras pÄ sajter, nyckeln för mycket information om dig.
En kaka i det digitala sammanhanget Àr, nÄgot förenklat, en bit data som anvÀnds av företag för att kartlÀgga dig och dina digitala vanor. Vilka sajter besöker du? Vad gör du dÀr? Hur lÀnge dÄ? Vem pratar du med? Varför klickade du pÄ det dÀr? Kakor Àr en digital motsvarighet till det frÄgvisa syskonbarnet som alltid vill veta mer.
ââFör annonsörerna blir allt det hĂ€r en unik profil, att âdu Ă€r en sĂ„n hĂ€r personâ. Du hamnar i intressevariabler och blir dĂ„ möjlig att rikta annonser mot. Annonsörer vill nĂ„ en specifik mĂ„lgrupp, sĂ€ger Peter MackhĂ©.
Ăr mottaglig
NÀr du surfar och scrollar runt sker en vÀldig massa saker i bakgrunden, en av dem Àr annonsauktionerna. Företagen vet, tack vare kakorna och pixlarna, att du Àr mottaglig för reklam om en tröja, bil, semesterresa eller utbildning. Eftersom, lite slarvigt uttryckt, kakornas och pixlarnas innehÄll delas företag emellan Àr det mÄnga involverade i att vilja nÄ dig med information om den dÀr tröjan eller semesterresan. Auktionen för annonsutrymmet du just scrollar förbi sker omedelbart och involverar variabler som vad annonsören Àr villig att betala, men ocksÄ hur troligt det Àr att du stannar kvar pÄ sajten eller i flödet och interagerar med annonsen.
Den som tycker det verkar lÀskigt att gÄ omkring med en digital prislapp i pannan och som nu börjar leta efter avregistreringsformulÀret frÄn Facebook, Twitter eller Instagram riskerar dock behöva rycka ut betydligt fler sladdar för att undgÄ techföretagens lÄnga arm.
ââDet mesta bygger pĂ„ att du Ă€r inloggad sĂ„klart, men Facebook och Google exempelvis har enorma annonsplattformar som nĂ„r vĂ€ldigt brett och dĂ€r oerhört mĂ„nga företag Ă€r med, sĂ€ger Peter MackhĂ©.
TT: SĂ„ konstant övervakning oavsett hur du beter dig online â Ă€r lösningen att bygga en koja i skogen och börja odla potatis?
ââNej, det tror jag inte, skrattar MackhĂ© och fortsĂ€tter: Men det finns mĂ„nga som slutar anvĂ€nda just sociala medier. Det Ă€r en inloggad miljö dĂ€r du delar med dig vĂ€ldigt mycket av det som Ă€r personligt, av ditt privatliv och dina intressen. Det Ă€r vĂ€rdefull data.
Beroende av tillvÀxt
För den som Àr lagd Ät det positiva hÄllet tycks utvecklingen gÄ mot en kakfri framtid pÄ nÀtet. Fler och fler aktörer, dÀribland jÀtten Google, arbetar aktivt för att plocka bort cookies frÄn den digitala vÀrlden. Den som Àr pessimistiskt lagd kanske redan har listat ut att det dock inte Àr pÄ grund av altruism som megaföretagen vÀljer att borsta bort kaksmulorna frÄn sitt inkomstbord.
ââDet hĂ€r handlar ganska mycket om förstapartsdata och tredjehandsdata och vad du fĂ„r göra med den och hur den fĂ„r lagras, sĂ€ger Peter MackhĂ©.
NÄgot förenklat Àr tredjepartsdata information som skvalpar omkring dig och alla andra online. Den Àr inte nödvÀndigtvis insamlad av företag som Facebook, men kan anvÀndas av dem. FÄ företag har förstapartsdata, alltsÄ information dÀr du Àr inloggad pÄ det företagets tjÀnster hela tiden.
ââHĂ€r har vi ju sett att flera företag inte alltid har koll pĂ„ hur data hanteras, med lĂ€ckor och liknande. Sociala medier-jĂ€ttarna har byggt ett monster som hela tiden Ă€r beroende av tillvĂ€xt. Det Ă€r lagstiftning pĂ„ gĂ„ng i EU för att styra upp det hĂ€r med hur data fĂ„r hanteras, men personligen tror jag mer pĂ„ sjĂ€lvsanering av marknaden, sĂ€ger Peter MackhĂ©.
Den som funderar över internet, sociala medier och datalagring och har lÀggning för att börja hyperventilera om algoritmer utanför mÀnsklig kontroll och en dystopisk framtid dÀr varje tanke du har kan lÀsas av skrupellösa kommersiella aktörer kan lugna ner sig lite.
Finta algoritmerna
ââĂven om systemen Ă€r avancerade och bra pĂ„ att förutse beteende sĂ„ blir de lĂ€tt desorienterade av vad du gör. De Ă€r trubbiga pĂ„ det sĂ€ttet. SĂ€g att du vanligtvis inte Ă€r intresserad av klockor men aktivt söker efter lyxklockor ett tag. Plötsligt Ă€r alla dina flöden fyllda med annonser för klockor, sĂ€ger Peter MackhĂ©.
Ăvervakning i kommersiella syften Ă€r en sak, det finns i nulĂ€get mer eller mindre befogade farhĂ„gor kring övervakning och spioneri utförd av stater. I Moskvas tunnelbana gĂ„r det exempelvis numera att betala för resan via ansiktsigenkĂ€nning. Och i Kina har regimen anklagats för att anvĂ€nda digital övervakning för att förfölja oliktĂ€nkande.
Att aktivt försöka finta algoritmerna kan vara ett sÀtt att minska fotavtrycket man gör online. Men en tÀnkbar vÀg framÄt Àr ocksÄ att anvÀndarna, i enlighet med Milton Friedmans övertygelse om att allt har ett pris, stÀller krav pÄ plattformarna för att fortsÀtta vara deras handelsvara.
ââOm man inte tycker att företagen sköter sig bör man definitivt fundera över om man sjĂ€lv ska finnas kvar pĂ„ plattformen. Det gĂ€ller ju i förlĂ€ngningen Ă€ven annonsörer, ingen vill förknippas med nĂ„gon som aktivt pĂ„verkar mĂ€nniskor negativt som det exempelvis har kommit uppgifter om att Facebook gör. Det Ă€r ingen bra affĂ€r, sĂ€ger Peter MackhĂ©.