Det finns en stor frustration bland mĂ„nga poliser. Frustrationen handlar om en enormt viktig rĂ€ttighet för alla brottsmisstĂ€nkta â den om rĂ€tten att tiga â som man upplever utnyttjas pĂ„ ett sĂ€tt som inte var tĂ€nkt. Och om att det finns en risk att personer kan sitta frihetsberövade för brott i onödan.
ââJag tycker att en misstĂ€nkt ska fĂ„ ljuga och undanhĂ„lla information. Man ska ha rĂ€tt att vara tyst ocksĂ„, men dĂ„ har man inte gjort nĂ„got för att urskulda sig sjĂ€lv. Om en historia sedan kommer i rĂ€ttssalen, pĂ„ samma frĂ„gor som vi redan stĂ€llt i ett polisförhör och inte fĂ„tt svar pĂ„, borde inte den historien ha samma vĂ€rde, sĂ€ger Tomas Lindqvist, utredare vid polisen i region Stockholm.
Blir sittande
TT har varit i kontakt med flera erfarna utredare och förhörsledare som upplever att en förÀndring skett under Ären. Det har blivit mer regel Àn undantag att misstÀnkta hÄller tyst eller svarar "ingen kommentar" dÄ de förhörs som misstÀnkta för brott.
Utredarna ser flera problem med detta, varav ett Àr att misstÀnkta som inte pratar riskerar att fÄ sitta frihetsberövade i onödan. Om de bara berÀttat kunde deras roll klargöras.
ââDels kanske de inte hade med brottet att göra, men i och med att de inte berĂ€ttar nĂ„gonting blir de sittande eftersom vi har saker som tyder pĂ„ att de Ă€r inblandade. Dels kan de ha haft en mycket mindre del i hĂ€ndelsen, och berĂ€ttade de det skulle de inte behöva vara frihetsberövade, sĂ€ger polisen Ulf Sundström, utredare vid Huddingepolisen.
Anpassar försvaret
En annan mycket omdebatterad konsekvens Àr att misstÀnkta ibland hÄller tyst genom alla förhör under utredningen, för att sedan anpassa sin berÀttelse inför rÀttegÄngen dÄ de fÄtt reda pÄ vilken bevisning som finns mot dem. Och som lagen ser ut i dag gÀller omedelbarhetsprincipen: enkelt förklarat att domstolen endast fÄr döma pÄ det som framkommer under rÀttegÄngen.
ââKonsekvensen i slutĂ€ndan Ă€r att det blir en ickesanning i rĂ€ttssalen, som Ă€r full av lögner och tillrĂ€ttalagda episoder. Effekten blir att skyldiga gĂ„r fria, sĂ€ger Tomas Lindqvist.
Hans kollega Peter Karlsson tror att det hÀr riskerar att urholka förtroendet för rÀttsvÀsendet:
ââMĂ„nga som hör om det tror jag kĂ€nner spontant âhur fasen gick det hĂ€r tillâ? Hur kunde de fĂ„ facit i hand och sedan tillrĂ€ttalĂ€gga sin berĂ€ttelse i efterhand, sĂ„ den passar deras syften? Det Ă€r för mĂ„nga en mĂ€rklig ordning, sĂ€ger Karlsson.
Bromsa processen
Tomas Lindqvist skulle önska att Äklagare oftare bromsade rÀttegÄngen nÀr misstÀnkta kommer med helt nya berÀttelser i domstolen.
ââDe kunde sĂ€ga "nu kommer du med en ny historia, dĂ„ mĂ„ste vi kontrollera den", och sĂ„ fĂ„r förhandlingen tas om. Kommer de misstĂ€nkta sedan med en annan historia, dĂ„ mĂ„ste vi kontrollera den med, förklarar han och fortsĂ€tter:
ââDet hade varit perfekt för vĂ„r del. Det blir lĂ„ngdraget, det blir kostsamt ekonomiskt, men dĂ„ tappar det hĂ€r med att man kan tillrĂ€ttalĂ€gga sin historia i tingsrĂ€tten sin effekt.
Nyligen gick flera lagförslag igenom som innebÀr en viss uppluckring av den sÄ kallade omedelbarhetsprincipen. Peter Karlsson anser dock att rÀttegÄngsbalken, som reglerar hur bland annat rÀttegÄngar vid brottmÄl gÄr till, bör ses över.
ââVi ser ju över allting annat som styr det hĂ€r samhĂ€llet och uppdaterar det efter hur tiderna förĂ€ndras. Det mĂ„ste ju vara dags att se över stora delar av rĂ€ttegĂ„ngsbalken ocksĂ„.