Riksrevisionen: BosÀttningslagen fungerar vÀl

BosÀttningslagen bidrar till en jÀmnare fördelning av nyanlÀnda i landets kommuner, visar en granskning av Riksrevisionen. Effekterna av "social dumpning" mellan kommuner har dÀremot inte undersökts.

Riksrevisionen har granskat bosÀttningslagen och anser att den har fungerat vÀl. Arkivbild.

Riksrevisionen har granskat bosÀttningslagen och anser att den har fungerat vÀl. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Migration2021-12-02 09:44

Enligt bosÀttningslagen, som infördes 2016, Àr kommunerna skyldiga att ta emot och ordna bostad till nyanlÀnda efter anvisning frÄn Migrationsverket, nÄgot som tidigare var frivilligt för kommunerna.

Riksrevisionen konstaterar nu i en rapport att lagen i huvudsak fungerar vĂ€l. Granskningen visar bland annat att den genomsnittliga vĂ€ntetiden, frĂ„n beviljat uppehĂ„llstillstĂ„nd till dess att personen mottagits i en kommun, har minskat med 32 dagar – motsvarande 21 procent.

Mottagandet har ocksÄ fördelats jÀmnare i relation till kommunernas befolkningsstorlek, andel arbetslösa och mottagande av asylsökande, enligt granskningen som bland annat bygger pÄ statistik frÄn Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

– VĂ„r bedömning av att lagen fungerar vĂ€l baseras bĂ„de pĂ„ vĂ„ra resultat om att mottagandet blivit jĂ€mnare fördelat mellan kommuner utifrĂ„n de tre nĂ€mnda dimensionerna, men ocksĂ„ att vi ser att lagen bidragit till att nyanlĂ€nda snabbare tas emot i kommuner och att det inneburit att nyanlĂ€ndas etablering pĂ„ arbetsmarknaden blivit bĂ€ttre, sĂ€ger Frida Karlsson, projektledare för granskningen.

De nyanlÀnda hade i genomsnitt högre inkomster och högre grad av sysselsÀttning tre Är efter mottagandet, enligt rapporten.

"UtgÄtt frÄn lagen"

En omdebatterad frÄga i samband med mottagandet av nyanlÀnda Àr den om "social dumpning", det vill sÀga att mÀnniskor i social utsatthet eller med stora stödbehov har uppmanats att flytta till en annan kommun. Inte sÀllan Àr det storstadskommuner som skickar vidare invÄnare till glesbygdskommuner, med redan hög arbetslöshet och lÄga skatteintÀkter.

I fjol kom en kartlÀggning frÄn Statskontoret som visar att mÄnga kommuner har tagit emot socialt utsatta personer som pÄverkats att flytta frÄn sina tidigare hemkommuner.

Riksrevisionen har dock inte tittat nÀrmare pÄ aspekten kring social dumpning i sin granskning. Dels med hÀnvisning till att frÄgan tÀckts i Statskontorets rapport, och dels eftersom det saknas tillförlitlig statistik om varför nyanlÀnda flyttar till andra kommuner.

– Vi har utgĂ„tt frĂ„n intentionen med lagen om att det ska bli jĂ€mnare fördelat utifrĂ„n kommunernas befolkningsstorlek, arbetslöshet och asylmottagande. Sedan har vi tittat pĂ„ sambandet mellan en kommuns anvisningsmottagande per tusen invĂ„nare och exempelvis kommunens arbetslöshet före och efter lagen, sĂ€ger Frida Karlsson.

Dom fastslÄr ansvar

Kommunernas tolkning av bosÀttningslagen och hur lÀnge kommunens skyldighet gÀller kan vara en bidragande faktor till social dumpning, men Riksrevisionen har inga uppgifter om hur omfattande fenomenet Àr.

– Vad som gĂ€ller rĂ€ttsligt i frĂ„gan har tidigare inte varit klarlagt, men vi noterar att det kom en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen i somras som bland annat fastslĂ„r att anvisningskommunen behĂ„ller ansvaret för den nyanlĂ€nda sĂ„ lĂ€nge behovet av boende finns och ingen annan kommun tagit över ansvaret.

Riksrevisionen lyfter i rapporten ocksÄ fram att det finns förbÀttringsomrÄden och Migrationsverket rekommenderas exempelvis att systematiskt samla in uppgifter om de nyanlÀndas yrkes- och utbildningsbakgrund för att vid behov kunna anvisa nyanlÀnda till kommuner som efterfrÄgar deras kompetens.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!