FÄ koll pÄ klimatmÄlen

Hur bör Sveriges klimatpolitik se ut nÀr EU skÀrper sina mÄl? Det Àr knÀckfrÄgan i den utredning som John Hassler har gjort för regeringen och som presenteras idag. HÀr Àr en bakgrund till klimatmÄlen i Sverige och EU.

Klimatdemonstration i Milano tidigare i Ă„r.

Klimatdemonstration i Milano tidigare i Ă„r.

Foto: Luca Bruno/AP/TT

Klimat2023-10-17 05:45

Vad har Sverige för klimatmÄl?

Alla riksdagspartier utom SD antog 2017 ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Det Àr en del av arbetet för att leva upp till Parisavtalet och bestÄr bland annat av klimatmÄl.

Det lÄngsiktiga mÄlet Àr att Sverige ska ha noll nettoutslÀpp av vÀxthusgaser senast 2045 och dÀrefter nÄ negativa utslÀpp. För att nÄ dit finns etappmÄl till 2030 och 2040.

Det finns Àven ett sÀrskilt etappmÄl för transporter. UtslÀppen frÄn inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent till 2030, jÀmfört med 2010.

Vad har EU för klimatmÄl?

Sverige ska ocksÄ bidra till att EU uppfyller sina klimatmÄl.

EU:s stora lagstiftningspaket "Fit for 55" innehÄller ÄtgÀrder som ska leda till en nettominskning av EU:s utslÀpp med 55 procent till 2030, jÀmfört med 1990, och noll nettoutslÀpp av vÀxthusgaser (klimatneutralitet) senast Är 2050.

– Fit for 55 Ă€r ett ambitiöst regelverk för att EU ska klara av de mĂ„lsĂ€ttningar till 2030 som unionen har satt upp för att bidra till Parisavtalets temperaturmĂ„l, sĂ€ger Anna-Karin Nyström, enhetschef pĂ„ klimatmĂ„lsenheten pĂ„ NaturvĂ„rdsverket.

Vilka delar har EU:s klimatmÄl?

EU:s klimatmÄl Àr uppdelat i tre delar.

1. Runt hÀlften av EU:s utslÀpp omfattas av EU:s utslÀppshandelssystem (EU ETS). Syftet Àr att sÀtta ett tak för utslÀppen och att de som ingÄr i systemet kan köpa utslÀppsrÀtter av varandra.

2. Upptag frÄn skog och mark (LULUCF) kan kompensera för eventuellt ÄterstÄende utslÀpp som medlemslÀnderna har.

3. Övriga utslĂ€pp, bland annat frĂ„n transporter och jordbruk, ingĂ„r i den icke-handlade sektorn (ESR). MedlemslĂ€nderna har olika beting och Sverige ska minska sina utslĂ€pp med 50 procent till 2030 i sektorn.

Sverige har ett nationellt punktmÄl för ESR att minska utslÀppen med minst 63 procent till 2030, jÀmfört med 1990. Av det kan 8 procentenheter vara sÄ kallade kompletterade ÄtgÀrder, som ökat upptag i skog eller mark, avskiljning och lagring av koldioxid frÄn förbrÀnning av biobrÀnslen (bio-CCS) men Àven insatser i andra lÀnder.

– Det Ă€r inte beslutat hur stor andel av de eventuella kompletterande Ă„tgĂ€rderna som ska ske i eller utanför Sverige. Det pĂ„verkar ambitionen i Sverige, sĂ€ger Nyström.

GÄr det att jÀmföra klimatmÄlen i Sverige och EU?

Det Àr svÄrt att jÀmföra ambitionsnivÄn i klimatmÄlen i sin helhet, bland annat eftersom det inom EU finns flexibilitet och undantag om man inte nÄr vissa av dem.

Men NaturvÄrdsverket bedömer att om man bara tittar pÄ utslÀppsmÄlet Är 2030 Àr EU:s ESR-mÄl och Sveriges punktmÄl ungefÀr likvÀrdiga. För att nÄ Sveriges mÄl hela vÀgen ner till 63 procent behöver dock Àven kompletterande ÄtgÀrder anvÀndas.

– Men Sveriges mĂ„l kan bli mer ambitiöst om vi inte anvĂ€nder kompletterande Ă„tgĂ€rder utan klarar hela utrymmet med vanliga utslĂ€ppsminskningar, sĂ€ger Nyström.

– Sedan finns mĂ„nga om och men. EU har en utslĂ€ppsbudget som innebĂ€r att man kan behöva köpa utslĂ€ppskrediter frĂ„n andra lĂ€nder om man inte klarar att hĂ„lla sig under utslĂ€ppsbanan. NĂ„got sĂ„dant finns inte i det svenska mĂ„let utan dĂ€r kan man ha vĂ€ldigt höga utslĂ€pp Ă€nda fram till 2029 och göra en kraftanstrĂ€ngning 2030.

För att nÄ Parisavtalets mÄl att hÄlla den globala temperaturökningen under 1,5 grader mÄste vÀrldens utslÀpp halveras till 2030, enligt FN:s klimatpanel IPCC.

– Varje ton koldioxid som vi kan undvika Ă€r bra för det globala klimatet. DĂ€r sĂ€tter EU med sin utslĂ€ppsbana högre press pĂ„ att agera tidigt, sĂ€ger Nyström.

Hur hÀnger Sveriges transportmÄl ihop med EU:s klimatmÄl?

Framtiden för Sveriges transportmÄl Àr hett omdebatterat i ljuset av Hasslers utredning av klimatpolitiken. Sverige har valt att ha ett eget transportmÄl trots att transportsektorn Àr en stor del av ESR. NÀr det nationella mÄlet antogs motiverades det med att man ville skynda pÄ elektrifieringen, möjligheten till produktion av inhemska biobrÀnslen och till ett mer transporteffektivt samhÀlle, enligt Nyström.

Transporterna Àr den sektor inom ESR dÀr det Àr lÀttast att komma Ät utslÀppen, menar hon.

– I de andra sektorerna finns inga lĂ„gt hĂ€ngande frukter. I jordbrukssektorn Ă€r utslĂ€ppen kopplade till produktionen och vi har en livsmedelsstrategi som vill se en stor andel inhemsk produktion av kött och mjölk, sĂ€ger hon.

– Om Sverige vĂ€ljer att ta bort sitt nationella transportmĂ„l kan det sĂ€nda signaler utĂ„t som kan upplevas som ambitionsminskningar. Det kan göra Sverige svagare i förhandlingssituationer, dĂ„ det gĂ€ller att trycka pĂ„ andra lĂ€nder att ha tuffa mĂ„l och genomföra kraftfulla Ă„tgĂ€rder.

Fakta: Sveriges klimatmÄl

Det lÄngsiktiga mÄlet Àr att Sverige ska ha noll nettoutslÀpp av vÀxthusgaser senast Är 2045 och dÀrefter nÄ negativa utslÀpp. MÄlet innebÀr att utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn svenskt territorium ska vara minst 85 procent lÀgre senast Är 2045 Àn utslÀppen Är 1990. De kvarvarande utslÀppen ned till noll kan uppnÄs genom kompletterande ÄtgÀrder.

För att nÄ det lÄngsiktiga mÄlet finns etappmÄl: 2030 bör utslÀppen vara 63 procent lÀgre Àn 1990 och 2040 minst 75 procent lÀgre Àn 1990. Delar av mÄlen kan uppnÄs genom kompletterande ÄtgÀrder. UtslÀpp som omfattas av EU:s system för handel med utslÀppsrÀtter Àr inte inkluderade i etappmÄlen.

Det finns ocksÄ ett sÀrskilt etappmÄl för transporter. Enligt det ska utslÀppen frÄn inrikes transporter, förutom inrikesflyg, minska med minst 70 procent senast 2030 jÀmfört med 2010.

KÀlla: NaturvÄrdsverket


Fakta: EU:s klimatmÄl

EU:s övergripande klimatmĂ„l Ă€r att senast 2050 vara klimatneutralt. År 2030 ska EU:s nettoutslĂ€pp vara minst 55 procent lĂ€gre Ă€n de var 1990.

Med nettoutslÀpp menas att Àven utslÀpp och upptag frÄn skog och mark rÀknas in.

EU:s klimatmÄl Àr uppdelat i tre delar:

UtslÀppshandeln inom EU ETS som omfattar utslÀppen frÄn den största delen av industrin, kraft- och vÀrmeproduktion samt flyget. För att nÄ 55-procentsmÄlet ska utslÀppen i EU ETS till 2030 minska med 62 procent jÀmfört med 2005 Ärs nivÄer.

UtslÀppen (exklusive LULUCF) utanför EU ETS, den icke-handlade sektorn, regleras av ansvarsfördelnings­förordningen ESR. Den reglerar frÀmst utslÀpp frÄn vÀgtransporter, egen uppvÀrmning av bostÀder och lokaler, arbetsmaskiner samt jordbruk. För att nÄ 55-procentsmÄlet ska utslÀppen i ESR minska med 40 procent jÀmfört med 2005. Det svenska nationella mÄlet för 2030 Àr att minska utslÀppen i icke-handlade sektorn med 63 procent jÀmfört med 1990, varav Ätta procentenheter kan nÄs med kompletterande ÄtgÀrder.

Förordningen för upptag och utslÀpp frÄn skog och mark, LULUCF, handlar bland annat om hur skog kan anvÀndas för att pÄ naturligt sÀtt ta hand om koldioxid. MÄlet Àr att EU ska ha ett upptag om 310 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2030.

KÀlla: NaturvÄrdsverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!