Vad har Sverige för klimatmÄl?
Alla riksdagspartier utom SD antog 2017 ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Det Àr en del av arbetet för att leva upp till Parisavtalet och bestÄr bland annat av klimatmÄl.
Det lÄngsiktiga mÄlet Àr att Sverige ska ha noll nettoutslÀpp av vÀxthusgaser senast 2045 och dÀrefter nÄ negativa utslÀpp. För att nÄ dit finns etappmÄl till 2030 och 2040.
Det finns Àven ett sÀrskilt etappmÄl för transporter. UtslÀppen frÄn inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent till 2030, jÀmfört med 2010.
Vad har EU för klimatmÄl?
Sverige ska ocksÄ bidra till att EU uppfyller sina klimatmÄl.
EU:s stora lagstiftningspaket "Fit for 55" innehÄller ÄtgÀrder som ska leda till en nettominskning av EU:s utslÀpp med 55 procent till 2030, jÀmfört med 1990, och noll nettoutslÀpp av vÀxthusgaser (klimatneutralitet) senast Är 2050.
ââFit for 55 Ă€r ett ambitiöst regelverk för att EU ska klara av de mĂ„lsĂ€ttningar till 2030 som unionen har satt upp för att bidra till Parisavtalets temperaturmĂ„l, sĂ€ger Anna-Karin Nyström, enhetschef pĂ„ klimatmĂ„lsenheten pĂ„ NaturvĂ„rdsverket.
Vilka delar har EU:s klimatmÄl?
EU:s klimatmÄl Àr uppdelat i tre delar.
1. Runt hÀlften av EU:s utslÀpp omfattas av EU:s utslÀppshandelssystem (EU ETS). Syftet Àr att sÀtta ett tak för utslÀppen och att de som ingÄr i systemet kan köpa utslÀppsrÀtter av varandra.
2. Upptag frÄn skog och mark (LULUCF) kan kompensera för eventuellt ÄterstÄende utslÀpp som medlemslÀnderna har.
3. Ăvriga utslĂ€pp, bland annat frĂ„n transporter och jordbruk, ingĂ„r i den icke-handlade sektorn (ESR). MedlemslĂ€nderna har olika beting och Sverige ska minska sina utslĂ€pp med 50 procent till 2030 i sektorn.
Sverige har ett nationellt punktmÄl för ESR att minska utslÀppen med minst 63 procent till 2030, jÀmfört med 1990. Av det kan 8 procentenheter vara sÄ kallade kompletterade ÄtgÀrder, som ökat upptag i skog eller mark, avskiljning och lagring av koldioxid frÄn förbrÀnning av biobrÀnslen (bio-CCS) men Àven insatser i andra lÀnder.
ââDet Ă€r inte beslutat hur stor andel av de eventuella kompletterande Ă„tgĂ€rderna som ska ske i eller utanför Sverige. Det pĂ„verkar ambitionen i Sverige, sĂ€ger Nyström.
GÄr det att jÀmföra klimatmÄlen i Sverige och EU?
Det Àr svÄrt att jÀmföra ambitionsnivÄn i klimatmÄlen i sin helhet, bland annat eftersom det inom EU finns flexibilitet och undantag om man inte nÄr vissa av dem.
Men NaturvÄrdsverket bedömer att om man bara tittar pÄ utslÀppsmÄlet Är 2030 Àr EU:s ESR-mÄl och Sveriges punktmÄl ungefÀr likvÀrdiga. För att nÄ Sveriges mÄl hela vÀgen ner till 63 procent behöver dock Àven kompletterande ÄtgÀrder anvÀndas.
ââMen Sveriges mĂ„l kan bli mer ambitiöst om vi inte anvĂ€nder kompletterande Ă„tgĂ€rder utan klarar hela utrymmet med vanliga utslĂ€ppsminskningar, sĂ€ger Nyström.
ââSedan finns mĂ„nga om och men. EU har en utslĂ€ppsbudget som innebĂ€r att man kan behöva köpa utslĂ€ppskrediter frĂ„n andra lĂ€nder om man inte klarar att hĂ„lla sig under utslĂ€ppsbanan. NĂ„got sĂ„dant finns inte i det svenska mĂ„let utan dĂ€r kan man ha vĂ€ldigt höga utslĂ€pp Ă€nda fram till 2029 och göra en kraftanstrĂ€ngning 2030.
För att nÄ Parisavtalets mÄl att hÄlla den globala temperaturökningen under 1,5 grader mÄste vÀrldens utslÀpp halveras till 2030, enligt FN:s klimatpanel IPCC.
ââVarje ton koldioxid som vi kan undvika Ă€r bra för det globala klimatet. DĂ€r sĂ€tter EU med sin utslĂ€ppsbana högre press pĂ„ att agera tidigt, sĂ€ger Nyström.
Hur hÀnger Sveriges transportmÄl ihop med EU:s klimatmÄl?
Framtiden för Sveriges transportmÄl Àr hett omdebatterat i ljuset av Hasslers utredning av klimatpolitiken. Sverige har valt att ha ett eget transportmÄl trots att transportsektorn Àr en stor del av ESR. NÀr det nationella mÄlet antogs motiverades det med att man ville skynda pÄ elektrifieringen, möjligheten till produktion av inhemska biobrÀnslen och till ett mer transporteffektivt samhÀlle, enligt Nyström.
Transporterna Àr den sektor inom ESR dÀr det Àr lÀttast att komma Ät utslÀppen, menar hon.
ââI de andra sektorerna finns inga lĂ„gt hĂ€ngande frukter. I jordbrukssektorn Ă€r utslĂ€ppen kopplade till produktionen och vi har en livsmedelsstrategi som vill se en stor andel inhemsk produktion av kött och mjölk, sĂ€ger hon.
ââOm Sverige vĂ€ljer att ta bort sitt nationella transportmĂ„l kan det sĂ€nda signaler utĂ„t som kan upplevas som ambitionsminskningar. Det kan göra Sverige svagare i förhandlingssituationer, dĂ„ det gĂ€ller att trycka pĂ„ andra lĂ€nder att ha tuffa mĂ„l och genomföra kraftfulla Ă„tgĂ€rder.