E-handeln rusar hos Ikea

Färre besökare och en kraftig ökning av e-handeln. Viruskrisen har gjort att möbeljätten snabbt behövt anpassa sig efter ett nytt konsumentbeteende.
–Nu är inte tidpunkten då vi fokuserar på hur vårt resultat kommer att påverkas, säger Ikea Sveriges regionchef till TT.

Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-21 20:55

På sina närmare 30 marknader runt om i världen har Ikea tvingats att snabbt anpassa verksamheten efter olika restriktioner till följd av coronavirusets effekter. Möbeljätten har fått stänga över 300 av sina 430 varuhus. Men i Sverige står dörrarna nästan vidöppna.

Det har införts kontroller vid entréerna för att säkerställa att varuhusen inte släpper in för många besökare i taget. Även restauranger och småland, varuhusets barnpassning, har stängt.

– Det är viktigt att vi håller varuhusen öppna för att på sikt kunna säkerställa att vi kan rädda så många jobb som möjligt. Samtidigt gör vi allt vi kan för att våra kunder och medarbetare ska vara säkra när de är i våra varuhus. Det är en balansgång, säger Reza Shomali, regionchef för Ikea-varuhus i norra och västra Sverige, till TT.

Ökad e-handel

Besökstalen i varuhusen har sjunkit markant sedan viruskrisen slog till. Däremot har e-handeln ökat kraftigt och bolaget har fått jobba snabbt för att anpassa sig efter det höga trycket online. De senaste veckorna har försäljningen via nätet i Sverige ökat med 200 procent, både jämfört med samma period förra året och sedan ett par månader tillbaka. I många av länderna där varuhusen måste hållas stängda, som i Danmark eller Tyskland, har e-handeln ökat mer än femfaldigt.

– Här ser vi en tydlig coronaeffekt. Folk vill främst handla online och sitter mycket hemma. Då märker de kanske vilken viktig del av livet som hemmet faktiskt är och kanske också har mer tid att fundera på inredning och renovering. Vi ser även att kundernas snittkvitton i Sverige ökar, vilket tyder på att det är lite större hemmaprojekt som man jobbar med just nu, säger Reza Shomali.

– Ingvar Kamprad har alltid pratat om att en kris tar fram det bästa i oss – när saker ställs på sin spets. Tack vare krisen har vi jobbat fram en helt annan hastighet i arbetet i de anpassningar vi har gjort, exempelvis för att möta den ökade e-handeln och leveranser av beställningar, fortsätter han.

"Ett maratonlopp i krisberedskap"

Sedan sex veckor tillbaka är alla krisorganisationer i koncernen aktiverade. De förbereder bolaget på alla tänkbara scenarion och försöker ligga steget före det som eventuellt väntar runt hörnet oavsett vad det är. För Sveriges del finns det i dagsläget inga planer på att permittera eller säga upp anställda.

– Det är ett maratonlopp när det gäller krisberedskapen och vi vet inte heller var i krisen vi är, konstaterar Reza Shomali.

Fortsatt utveckling

– Det är klart att vår affär påverkas av minskad besökshandel. Ikea är finansiellt starkt och byggt på ett sätt så att vi skulle klara av framtida kriser. Nu är inte tidpunkten då vi fokuserar på hur vårt resultat kommer att påverkas. Nu är vårt fokus på att säkra Ikeas verksamhet så länge som möjligt och därmed rädda så många jobb som möjligt.

På andra sidan krisen kan en ny verklighet vänta. Beroende på det ekonomiska läget i samhället, inkomstnivåerna och en högre arbetslöshet måste Ikea Sverige se över hur företaget ska anpassa sig till sina kunder. Den ökade e-handeln kommer sannolikt att stabilisera sig på nya högre nivåer än före krisen, men antalet besökare i varuhusen tror han kommer att återgå till det normala.

– När vi kommit igenom krisen är jag säker på att vi har ett helt nytt läge med en massa nya lärdomar som vi kan ha nytta av i vår fortsatta utveckling av Ikea Sverige, säger Reza Shomali.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!