ââDet finns helt enkelt vĂ€ldigt stor förbĂ€ttringspotential frĂ„n början till slut i den hĂ€r verksamheten, sĂ€ger Linda Jönsson, projektledare för granskningen av polisens sĂ€rskilda hĂ€ndelser vid grova brott.
2015â2021 beslutade polisen enligt Riksrevisionens granskning om nĂ€ra 1 600 sĂ€rskilda hĂ€ndelser. Det tredje vanligaste skĂ€let var grov brottslighet, som gĂ€llde vid 230 av fallen. De kan Ă€ven inledas inför exempelvis fotbollsmatcher eller demonstrationer.
En sÀrskild hÀndelse innebÀr att arbetet leds i en sÀrskild, parallell ordning frÄn den ordinarie verksamheten och möjliggör snabb mobilisering av resurser och kompetens. Beslut om en sÄdan hÀndelse kan tas om man anser att den ordinarie verksamheten inte Àr anpassad för ett visst problem.
DÄlig dokumentation
Granskningens övergripande frÄga har varit om sÀrskilda hÀndelser Àr en effektiv ledningsform för att bekÀmpa grov brottslighet, men bristande dokumentation har gjort det svÄrt att statistiskt besvara den.
ââVi kan konstatera att Polismyndigheten saknar grundlĂ€ggande underlag och dokumentation om sĂ€rskilda hĂ€ndelser. Det gĂ€ller exempelvis hur mĂ„nga sĂ€rskilda hĂ€ndelser som har gjorts, hur lĂ„ng tid de pĂ„gick, hur mycket merkostnader de genererade och vilka utredningsmĂ€ssiga och polisiĂ€ra Ă„tgĂ€rder som ingick. Det gör att det inte gĂ„r att mĂ€ta effekten av sĂ€rskilda hĂ€ndelser, sĂ€ger Linda Jönsson.
TT: Hur förklarar man att man inte dokumenterar vad man Àgnar sig Ät?
ââDet undrar vi ocksĂ„, för det finns en handbok för sĂ€rskilda hĂ€ndelser dĂ€r det framgĂ„r att dokument ska registreras och diarieföras. Vi tycker det Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt att det finns ett sĂ„ pass begrĂ€nsat underlag.
Genom intervjuer som genomförts med kommenderingschefer pÄ Noa och i samtliga regioner gör revisionen dock bedömningen att ledningsformen kan vara effektiv de första timmarna och dagarna efter att ett grovt brott intrÀffat, dÄ den underlÀttar en kraftsamling nÀr resurser saknas.
ââMen ju lĂ€ngre tid den sĂ€rskilda hĂ€ndelsen pĂ„gĂ„r, desto mer ineffektiv blir den, eftersom det uppstĂ„r ett parallellt ledningssystem mellan kommenderingschefen och ordinarie linjechef som ger upphov till mĂ„lkonflikter som inte Ă€r effektiv.
Skadar lokalt arbete
Utöver det tar arbetet skada i de omrÄden dÀr resurserna tas, varför revisionen slÄr fast att lÄngvariga sÀrskilda hÀndelser riktade mot grov brottslighet gör mer skada Àn nytta.
ââDe gör att lokalpolisomrĂ„den som mĂ„ste bistĂ„ med resurser fĂ„r minskad bemanning över tid. Det innebĂ€r att de fĂ„r stĂ€lla in brottsförebyggande aktiviteter i lokalpolisomrĂ„det och fĂ„r prioritera ned samverkan med berörda aktörer. Det gör att det blir mycket svĂ„rare att hantera grova brott lokalt och bland annat blir det svĂ„rare att upptĂ€cka och förhindra nyrekrytering till kriminella gĂ€ng.
En annan vÀsentlig brist Àr att det saknas tydliga kriterier för nÀr en sÀrskild hÀndelse ska inledas.
ââDĂ€r ser vi att det finns en risk att man fattar beslut om sĂ€rskilda hĂ€ndelser för ofta, vid fel tillfĂ€llen och att begreppet urholkas till att omfatta alla möjliga situationer, sĂ€ger Linda Jönsson.
Det Àr viktigt att regeringen uppmÀrksammar bristerna, anser Riksrevisionen.
ââVi har skrivit att det Ă€r angelĂ€get eftersom de enligt vĂ„r uppfattning Ă€r sĂ„ pass omfattande.