Omfattande forskning visar pÄ vikten av att barn tidigt utvecklar sitt sprÄk, men det rÀcker inte att barnen Àr pÄ förskolan för att deras sprÄk ska utvecklas, menar Elisabeth Mellgren.
ââDet mĂ„ste finnas en verksamhet som Ă€r gynnsam för barnen, som utmanar deras lĂ€rande. Man behöver uppmuntra barn att skriva och lĂ€sa sĂ„ att de hittar lusten till sprĂ„ket.
SprÄket Àr nyckeln till allt lÀrande, sÀger Mellgren, och menar att det dÀrför Àr viktigt att sprÄkarbetet i förskolan sker utifrÄn barnens förutsÀttningar.
ââEn del kommer frĂ„n lĂ€sande familjer, andra gör inte det. Förskolan behöver kompensera för det. Vi vill ju ha en likvĂ€rdig förskola som ger barn likvĂ€rdiga förutsĂ€ttningar.
Studerat 153 förskolor
Forskarna har besökt 153 förskolor runt om i Sverige och studerat hur de arbetar med sprÄkutvecklande aktiviteter. Resultatet visar att kvaliteten pÄ sprÄkundervisningen i förskolan generellt sett Àr lÄg, Àven om variationen Àr stor.
ââVi har observerat dem under en förmiddag, och dĂ„ sker det ganska mĂ„nga planerade aktiviteter, men vĂ€ldigt fĂ„ av dem innehĂ„ller boklĂ€sning tillsammans med barnen, sĂ€ger Elisabeth Mellgren
Det bekrÀftas av andra studier dÀr man konstaterat att nÀr höglÀsning sker Àr det ofta i samband med vila eller i vÀntan pÄ andra aktiviteter. Det Àr ovanligt att boklÀsningen har ett undervisande syfte, sÀger hon.
ââLĂ€sning behöver ske precis som i livet i övrigt, som vuxen sĂ„ lĂ€ser man ju i olika sammanhang, för att koppla av eller för att lĂ€ra sig saker. Vi mĂ„ste ha höga ambitioner med sprĂ„karbetet i förskolan.
Men det finns undantag. PÄ vissa förskolor hÄller man en hög kvalitet och anvÀnder sprÄk och lÀsning pÄ ett medvetet sÀtt i undervisningen, visar studien. Det fanns ocksÄ skillnader i hur mÄnga och vilka böcker som anvÀndes, dÀr förskolor som rankades högt bÄde hade fler böcker och en större variation.
Oklar orsak
I studien har man gjort ett representativt urval, och undersökt förskolor i stÀder, storstÀder, förorter till storstÀder, landsbygd och mindre ort. Man har dock inte kunnat se nÄgra mönster, skillnaderna i kvalitet fanns överallt. NÄgon annan förklaring har man inte heller kunnat hitta, sÀger Elisabeth Mellgren.
Studien bygger pÄ data som samlades in 2016 och 2017. Mellgren hoppas att det har förbÀttrats sedan dess, Àven om trenden talar emot det.
ââLĂ€roplanen har Ă€ndrats sedan dess, och man har skrivit in att alla barn ska vara delaktiga i höglĂ€sning och samtal om litteratur. Men att uppmuntra barns sprĂ„kutveckling har funnits i lĂ€roplanen hela tiden. Andelen i utbildad personal ökar inte och trenden över tid har varit att det inte blivit bĂ€ttre.
Om man som förÀlder vill sÀkerstÀlla att ens barns förskola hÄller en bra nivÄ nÀr det gÀller sprÄkinlÀrning och lÀsförstÄelse tipsar hon om att visa intresse för vad de gör pÄ förskolan.
ââMan kan frĂ„ga vad de lĂ€ser för böcker och lĂ€sa samma böcker hemma. Att man visar intresse för vad som sker pĂ„ förskolan och involvera barnen i samtalet, det Ă€r absolut en viktig del.