Medborgarförslaget beviljades – kommunen blir nu saltfri

Kommunstyrelsen sade ja till ett medborgarförslag om att göra kommunen saltfri vad gäller det kommunala vägnätet. "Jag tror att det öppnar vägen för de andra kommunerna i länet", säger förslagsställaren Henrik Päiviö.

Inget salt. Henrik Päiviö är en av dem som inte vill att E10 ska saltas vintertid och nu har han fått genhör för sitt medborgarförslag som ställdes till Kiruna kommun.

Inget salt. Henrik Päiviö är en av dem som inte vill att E10 ska saltas vintertid och nu har han fått genhör för sitt medborgarförslag som ställdes till Kiruna kommun.

Foto: Mattias Forsberg

Infrastruktur2016-05-26 14:04

Vägsaltets vara eller icke vara är något som är ständigt debatterat. Fördelarna med halkbekämpning i viss väderlek samt de låga kostnaderna vägs mot nackdelar som att mer vilt samlas på vägbanan och att naturen tar skada av saltet.

LÄS MER:"E10 saltas – bilisterna rasar"

Henrik Päiviö från Kiruna är en av dem som har debatterat frågan allra flitigast. Han har tillsammans med några andra haft möten med Trafikverket och länsstyrelsen för att försöka få dem att stoppa användningen av vägsaltet. Nu har han även fått kommunen på sin sida sedan kommunstyrelsen i förra veckan sade ja till hans medborgarförslag om en saltfri kommun.

– Jag tror att det här öppnar vägen för de andra kommunerna i länet, att medborgarna lägger in liknande förslag. Om det görs så skapar man ett tryck på Trafikverket eftersom kommunerna då har tagit ett beslut om en saltfri kommun samtidigt som Trafikverket fortsätter att sprida ut salt, säger Henrik Päiviö.

LÄS MER:"Chefen hotad efter saltbeslutet"

Inom kommunens vägnät används inget eller endast mycket små mängder salt vid halkbekämpning. Det statliga vägnätet påverkas inte av kommunens beslut men det är just signalvärdet som Henrik Päiviö tycker är viktigt. Han hoppas att Trafikverket lyssnar när det är en kommun som har fattat beslut att inte använda salt.

– Jag hoppas att det får den effekten när Kiruna kommun, som är landets största, har tagit detta beslut, säger han.

LÄS MER:"Proteststorm på sociala medier"

Vilken är den viktigaste anledningen till att sluta använda salt?

– Det är så många anledningar till varför man inte vill ha salt. Bilarna rostar, naturen tar skada och det kommer fram en massa djur på vägarna. Dessutom kör folk som galningar när de tror att det inte är halt eftersom det saltats och då sker svåra olyckor.

LÄS MER:"Saltupproret fortsätter"

Nu väntar Henrik Päiviö med spänning på vad kommunens beslut ska föra med sig. Han nämner att liknande förslag är på gång i Skellefteå och på Gotland används inget salt idag, varken kommunalt eller på de statliga vägarna.

– Det här får bara goda konsekvenser. Kommunen ska ha en eloge, det är strongt gjort av dem tycker jag. Beslutet är nästan på gränsen till historiskt, säger Henrik Päiviö.

Först efter en lång debatt kunde kommunstyrelsen fatta det unika beslutet. Man var till en börja inte överens om huruvida saltet ökade eller minskade säkerheten på våra vägar, inte minst eftersom vissa anser att djur lockas till vägarna och risken för viltolyckor därmed ökar.

– Vi kan inte bestämma över Trafikverket men vi kan tala om för Trafikverket att det här är vår uppfattning och så här vi vill ha det. Om de sedan väljer att inte bry sig om det så kan vi inte göra någonting åt det, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!