Järnväg i uselt skick – nu sänks hastigheten

Skicket på svenska järnvägen blir allt sämre. Nu tvingas Trafikverket sänka hastigheten på många sträckor i landet – här drabbas Norrbotten.

Slitet. Järnvägen är i så dåligt skick att hastigheten måste sänkas på många sträckor, bland annat i Norrbotten.

Slitet. Järnvägen är i så dåligt skick att hastigheten måste sänkas på många sträckor, bland annat i Norrbotten.

Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX

Infrastruktur2016-09-13 12:55

Nästa år tvingas trafikverket att sänka hastigheten på 69 järnvägssträckor i landet – vilket är betydligt fler än vanligt. I Norrbotten är det framförallt malmtågen, som är de tyngsta tågen vi har i Sverige, som drabbas. Orsaken: År av eftersatt underhåll. Fler passagerare har lett till fler, längre och tyngre tåg visar en rapport från Trafikverket.

– Det verkar vara så att hastigheten kan bli sänkt till 40 kilometer i timmen. Normalt kan man väl säga att de ligger på hastigheter kring 130 kilometer i timmen för malmtågen. Det för att minska slitage i väntan på att spåren ska repareras eller bytas ut, säger Johan Tjeräneng, presskommunikatör på Trafikverket.

Sträckorna i Norrbotten som kan tvingas sänka hastigheterna på grund av räls som spricker, broar som inte bär och växlar som går sönder är: Boden–Gällivare, Harrträsk–Gällivare och Bastuträsk–Boden södra. Sträckan mellan Bastuträsk och Boden kan det handla om både gods- och persontåg som sänks från 160 kilometer i timmen till 130.

– Det är dåliga spår. Men det behöver inte vara hela sträckor det handlar om. Utan det kan bara vara några kilometer. När vi märker att rälsen är så pass sliten måste vi sänka hastigheterna för att det ska vara säkert att köra på dem, säger Johan Tjeräneng.

Kuriren rekommenderar

Fordonet visade sig vara stulet

Brand i jaktstuga (PLUS)

Studentboende hotas av nedläggning efter spritfester

Farmor misshandlade barnbarn

Järnvägsnätsbeskrivningen

Trafikverket tar varje år fram en järnvägsnätsbeskrivning för operatörerna (ett 40-tal) som bedriver trafik i Sverige. Där ges förutsättningarna för trafiken och med hjälp av den ska operatörerna komma med önskemål om hur de vill köra. Därefter fastställer Trafikverket en tågplan för den samlade trafiken.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!