Tåget ersätter 15.000 lastbilar

M-real i Husum är först ut att kontinuerligt använda Botniabanan. Framöver ska tåget ersätta 15.000 lastbilar per år.

Foto:

Husum2009-11-24 06:00
Botniabanan byggs i hög grad för industrin och M-real är ett stort massa- och pappersbruk.- Men det dröjde 90 år innan vi fick järnväg, konstaterar Jan Kjellsson, produktionsansvarig vid massabruket.Produkter som ska ut från fabriken går på båt. En viss volym av den massa som tillverkas säljs. Resten går till egna tillverkningen av kontorspapper och den typ av papper man ser i veckotidningar.Transporterna in till fabriken har traditionellt skett på lastbil och båt. Det handlar bland annat om kemikalier, material och mycket stora volymer massaved. Den senare har över åren kommit på båt och inte minst på lastbil. Det kommer en lastbil med massaved var sjunde minut.Fast nu kommer också tåget. I samband med bygget av Botniabanan drogs nämligen några kilometer järnväg till fabriken.- Vi kör för fullt, det betyder att vi behöver tre miljoner kubikmeter massaved per år. Första målet är att 300.000 kubikmeter av det ska komma på järnväg. Vi ligger nu högre än så. Senare ska 600.000 till 700.000 kubikmeter komma på tåg, säger Jan Kjellsson.Vid det laget kommer tåget att ha ersatt 15.000 lastbilar med släp per år. En del massaved ska alltjämt fraktas till fabriken på båt. Facit blir att högst hälften av volymerna massaved framgent kommer in på lastbil.Själva poängen
Normalt eftersträvar skogsindustrierna, som nästan alltid ligger vid kusten, att kunna hämta råvaran så nära fabriken som möjligt. Det betyder att de blickar över en radie inåt land och viktigt är att det finns terminaler där massaved samlas upp.Den stora fördelen i och med tåget är ett betydligt större upptagningsområde för massaved. Företaget har gjort inköp i Norge och Småland och kan ta från exempelvis Jämtland.- Det måste ju vara positivt för bönderna i Jämtland, som ligger långt från industrin. Från Norge är det svårt att ta massaved med båt, du måste ju köra runt, beskriver Tomas Hûbenette, avdelningsansvarig för massaved.Det går tre spår in på M-reals område. Ett står bolaget för. Det kan bli en utbyggnad för att via järnväg ta emot även andra varuslag än
massaved. Jan Kjellsson reflekterar över att företaget redan nu kunde stått bättre rustat för detta.- Om Norrbotniabanan byggs, så bind er inte vid att transportera en enda sak utan se till att ni kan frakta alla möjliga slag av fraktioner.
Ett av Europas största massa- och pappersbruk. Ägs av finska M-real.Levererar en miljon ton produkter per år. Tillverkar kontorspapper samt papper för tidskrifter. Europa är huvudmarknaden.Omsätter 6 miljarder kronor och har 958 anställda. Via personalminskning krymper det med 164.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om