Tåget ersätter 15.000 lastbilar
M-real i Husum är först ut att kontinuerligt använda Botniabanan. Framöver ska tåget ersätta 15.000 lastbilar per år.
Foto:
Normalt eftersträvar skogsindustrierna, som nästan alltid ligger vid kusten, att kunna hämta råvaran så nära fabriken som möjligt. Det betyder att de blickar över en radie inåt land och viktigt är att det finns terminaler där massaved samlas upp.Den stora fördelen i och med tåget är ett betydligt större upptagningsområde för massaved. Företaget har gjort inköp i Norge och Småland och kan ta från exempelvis Jämtland.- Det måste ju vara positivt för bönderna i Jämtland, som ligger långt från industrin. Från Norge är det svårt att ta massaved med båt, du måste ju köra runt, beskriver Tomas Hûbenette, avdelningsansvarig för massaved.Det går tre spår in på M-reals område. Ett står bolaget för. Det kan bli en utbyggnad för att via järnväg ta emot även andra varuslag än
massaved. Jan Kjellsson reflekterar över att företaget redan nu kunde stått bättre rustat för detta.- Om Norrbotniabanan byggs, så bind er inte vid att transportera en enda sak utan se till att ni kan frakta alla möjliga slag av fraktioner.
Ett av Europas största massa- och pappersbruk. Ägs av finska M-real.Levererar en miljon ton produkter per år. Tillverkar kontorspapper samt papper för tidskrifter. Europa är huvudmarknaden.Omsätter 6 miljarder kronor och har 958 anställda. Via personalminskning krymper det med 164.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!