I flera års tid har det diskuterats kring ett införande av hjälmtvång vid körning med snöskoter och fyrhjuling men det har runnit ut i sanden.
Kuriren berättade tidigare om att ett hjämtvång var på gång redan till årsskiftet.
Nu genomförs en större förändring av trafikförordningen och där fick snöskotern följa med trots att majoriteten av de dödliga skadorna uppstår vid körning med fyrhjuling. Men i lagens mening kallas allt terrängskoter.
– Vi såg ingen anledning att undanta snöskoter även om det är förhållandevis mindre vanligt med skallskador där på grund av att snön skyddar, säger Olof Stenlund, utredare på Transportstyrelsen och fortsätter:
– Framförallt har behovet setts för själva terränghjulingen, det är där de flesta skadorna är. Eftersom en terränghjuling är en terrängskoter så hängde snöskoter med här.
Kravet att använda hjälm gäller från och med 1 januari 2016. Det var alltså med kortast möjliga varsel som de nya bestämmelserna kommunicerades.
– Det har varit på tal och diskuterats under många år. I våras var det ute på remiss men tyvärr drog det ut på tiden men nu är det klart att det kommer att ställas krav på skyddshjälm, säger Olof Stenlund.
Vilka beskaffenheter krävs då av en så kallad skyddshjälm? Ja, det är i nuläget samma bestämmelser som för moped och motorcykel. För barn under sju år kan en enklare hjälm, till exempel en slalomhjälm, användas eftersom en kraftigare hjälm blir för tung för barnet.
Föreskrifterna som reglerar detta samt eventuella undantag från bestämmelserna kommer att revideras och förslaget på en ny föreskrift kommer att skickas på remiss under våren.
Generella undantag från bestämmelserna är till exempel vid körning på parkeringsplats eller på en bensinstation.
– Du behöver inte ha hjälm om du ska lasta skotern på en släpvagn, säger Olof Stenlund.
I annat fall går det att söka dispens från hjälmtvånget. Vissa yrkesgrupper kan falla under dessa bestämmelser.
– Ytterligare undantag då menar man till exempel vid viss typ av arbete då annat huvudskydd är föreskrivet ur arbetsmiljösynpunkt. Det kan vara skogshuggaren som ska ha skogshuggarhjälm och flytta skotern några meter för varje träd och då blir det jobbigt att ha dubbla hjälmar, säger Stenlund.
Från Transportstyrelsen tror man att hjälmtvånget kommer mötas av stor acceptans bland skoterförarna, även om man samtidigt konstaterar att alla inte kommer vara helt nöjda över att de måste köpa sig en godkänd hjälm.
– Snöskoterbranschen har länge tyckt att det borde vara hjälmkrav. Acceptansen är redan hög och branschen bedömer att två av tre redan använder hjälm, säger Olof Stenlund.