Färre dödsolyckor i Norrbotten
En ny rapport från Vägverket tyder på en något nedåtgående trend när det gäller antalet döds-olyckor i trafiken i Norrbotten och Västerbotten.
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
i fjol. Ändå visar trenden totalt sett på en minskning av antalet dödsolyckor de senaste åren. Mitträcken effektiva
Under de senaste åren har allt fler kilometer mitträcken satts upp längs högtrafikerade vägar, något som tydligt gett effekt i dödsstatistiken. I takt med utbyggnaden av mitträcken har trenden för antalet döda i mötes- och omkörningsolyckor på E 4 varit tydligt nedåtgående. - Mittseparering är en av de främsta åtgärder som kan tas för att minska antalet döda på stora vägar, och mitträcken är något som det satsas mycket på, säger Åsa Viklund, projektledare på Vägverket Region Norr. Fler motorcyklar
Något som dock ökat är antalet dödsolyckor där motorcyklar eller mopeder varit inblandade. Detta har sin förklaring i att dessa typer av fordon blivit allt vanligare på vägarna i länet och hela Sverige. Risken att dö eller skadas svårt är cirka 15 gånger högre för motorcyklister än bilister. Statistiken visar att 13 procent av de som dör i mc-olyckor inte använt hjälm, och vägverket arbetar kontinuerligt i samarbete med andra aktörer för att informera om hjälmanvändning. Max 220 döda till 2020
Vägverkets etappmål mot nollvisionen är att max 220 människor ska dö i trafiken i Sverige år 2020. - Noll döda i trafiken är en utopi, men i vårt arbete för att öka säkerheten måste vi utgå från nollvisionen. Målet med maximalt 220 döda år 2020 är satt i samverkan med andra aktörer och har bedömts vara realistiskt att uppnå, säger Åsa Viklund. Under fjolåret omkom 397 personer i trafiken i Sverige, varav 20 i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!