"Livsfarligt gå längs vägen"

Viktoria Nattland tog initiativet till sänkt hastighet i delar av Övertorneå kommun på grund av den släckta vägbelysningen. Men barnens skolväg i Hedenäset berörs inte. - Det hjälper varken oss eller skolbarnen i byn, säger Viktoria.

SÄNKT HASTIGHET. Skyltarna för sänkt hastighetsbegränsning från 50 till 30 kilometer i timmen i vissa områden inom Övertorneå kommun har kommit upp.

SÄNKT HASTIGHET. Skyltarna för sänkt hastighetsbegränsning från 50 till 30 kilometer i timmen i vissa områden inom Övertorneå kommun har kommit upp.

Foto: Göran Lahti

HEDENÄSET2008-01-19 01:45
Viktoria och blivande maken Johan Svan har två barn och väntar ett tredje. De bor strax intill väg 99 i Hedenäset och är en familj av många som drabbats av den släckta belysningen i Tornedalen. Förra hösten tog Viktorias mamma kontakt med Vägverket för att höra om det gick att sänka hastighetsbegränsningen.- Det är ju livsfarligt att gå längs vägen i mörkret. De flesta kör dessutom alldeles för fort, säger Viktoria Nattland.Hastigheten sänktes till 30 från 50 kilometer i timmen genom hela den långsträckta byn med en så kallad "rekommenderad" hastighet på 30 kilometer i timmen. Det innebär att man inte kan bötfällas om man kör exempelvis i 50 genom byn, den fungerar mer som varningsskylt.Skolbarn skyddas inte
Men i år är det bara vanliga "skarpa" skyltar som är uppe, dock bara för några hundra meter i norra delen av byn. Det betyder att i princip hela den vägsträcka som skolbarnen färdas på inte berörs av sänkningen. Enligt kommunens planeringsingenjör Bertil Suup så är en fartsänkning motiverad. -Krockvåldskurvor visar att vid en påkörning i 30 kilometer i timmen överlever nio av tio fotgängare. I 50 kilometer i timmen klarar sig bara en av tio, säger Suup. Vägen är mycket smal, knappt sex meter bred. Ingen gång- och cykelväg finns heller. Hotade att överklaga
I år yttrade sig Vägverket först emot sänkningen, men ändrade sedan yttrandet till ett bifall för rekommenderad hastighet på 30 kilometer i timmen för hela byn samt den kortare "riktiga" 30-sträckan. -I tätbebyggt område är det upp till kommunen att besluta hur stor del av sträckan som sänks. Vårt yttrande är bara en rekommendation som kommunen inte måste följa, säger Ann-Britt Ådegren, Vägverket.Men enligt Bertil Suup så hotade Vägverket förra vintern med att överklaga en utökad "skarp" 30-sträcka till Länsstyrelsen.-Då fogade vi oss och därför har vi även samma sträcka i år. Men om det är OK för Vägverket att sänka för hela byn så är vi givetvis mer än glada att göra så, säger Suup.Efter att ha kollat med sina chefer på Vägverket låter Ann-Britt Ådegren hälsa att de tar ställning till ett överklagande om och när en ansökan kommer in.Förutom sträckan i Hedenäset så har centrala Övertorneå och en del av Turovaara nedsatt hastighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om