JO-anmäler Svenska spel - kort hamnade fel

En kvinna från Harads JO-anmäler Svenska Spel. Orsaken är att spelkort och personuppgifter hamnat fel.

HARADS2007-10-31 01:45
Kvinnan ville bli registrerad kund hos Svenska Spel och fyllde i personuppgifter via företagets spelbutik på nätet.Nya kunder får ett spelkort som sänds hem via vanlig post. Syftet är bland annat att kunna få automatisk spelbevakning när man spelar utanför internet.Stor förvåning
Kvinnan fick ett brev från Svenska Spel. Namn och adress var rätt och Svenska Spel hälsade henne välkommen.Så långt var allt gott och väl.Men när kvinnan vände på pappret häpnade hon.Där fanns uppgifter på en helt annan person: Namn, adress, telefonnummer, mobilnummer och e-postadress. Om personen vill ha automatisk spelbevakning uppmanas denne att fylla i bankkontonummer.Fel hos tryckeriet
Medföljande spelkort tillhörde inte Haradsbon, utan var registrerat på nämnda person.Kvinnan ringde upp den personen för att förklara vad som hänt. Hon ville också kontrollera om hennes egna personuppgifter hamnat hos denne.Det visade sig att uppgifter från en tredje person kommit fel. Dessa fanns på formuläret hos den som kvinnan ringde upp.Haradskvinnan kontaktade Svenska Spel. Där förklarade man att felet låg hos tryckeriet.Ingen ursäkt
"Jag fick ingen ursäkt, men blev uppmanad att skicka tillbaka hela brevet", skriver hon i JO-anmälan.Hon tycker att situationen är obehaglig."Mina personuppgifter ligger kanske i ett brev som kan hamna var som helst. Dessutom vågar jag inte spela hos Svenska Spel för mitt spelkort kanske är hos någon som ämnar använda det. Hur skulle det bli om jag vinner pengar? Det känns mycket osäkert att ha med Svenska Spel att göra ur flera synpunkter."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om