Gläds åt uppvaknad närservice

Både Bomek och Treehotel gläds åt den nya servicenäringen på orten. " Nu försöker jag bara jaga rätt på det gamla taxinumret också", säger idesprutan Per Anders Eriksson, Bomek.

Mia Hogane, utsedd varksamhetsansvarig på Tree hotel I Harads.

Mia Hogane, utsedd varksamhetsansvarig på Tree hotel I Harads.

Foto: Lena Leffler

HARADS2017-12-19 05:00

Tidens trend med turisterna kräver också att servicenäringen runt anläggningarna fungerar. Dit hör taxiverksamheten.

– Det är väldigt bra för vår verksamhet att ha taxiföretaget så nära på den egna orten. Det skapar en närmare relation med den som kör, säger Mia Hogane, verksamhetsansvarig på Treehotel.

Hon tycker det är bra att någon service återuppstår i Harads efter senaste årens nedläggningar av bank, vårdcentral, apotek, tandläkare och högstadium.

– Vi stod och stampade redan innan företaget kom igång i december. Vi hade kunnat använda oss av taxin tidigare. Hittills har de kört några gånger per vecka och vi kommer att använda oss av servicen så mycket det går, säger Hogane.

Bomeks ägare Per Anders Eriksson som sitter med i Edeforsbygdens ekonomiska förening knäckte taxiidén.

– Jag jobbar mycket med nytänkande och få igång folk med företagsamhet. Taxi behövs och det var jättebra att makarna Nutti kom till skott. Servicen behövs framförallt för våra turistföretag. Treehotel har mycket besök men det händer det även att andra lokala företag har. Vi jobbar mycket med teknikutveckling häruppe och därför kommer det också en del långväga gäster.

Eriksson har också märkt att även byborna är nöjda och glada över nytillskottet.

Taxin i byn har haft ett klassiskt nummer som alla verkar kunna fortfarande.

– Jag vet vem som har det nu. Jag tänkte försöka se om det går att få loss av nostalgiska skäl, säger Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om